ΠΑΡΙ ΣΕΝ ΖΕΡΜΕΝ - ΜΑΝΤΣΕΣΤΕΡ ΣΙΤΙ: Η «μάχη» των φιλόδοξων

Τί έχουν πετύχει αφότου πέρασαν στα χέρια του Κατάρ και του Άμπου Ντάμπι, αντίστοιχα; Πώς έχουν επεκταθεί και πώς κέρδισαν το νεαρό κοινό;

Να αλλάξουν τις ισορροπίες, ν’ αποκτήσουν μια θέση στο τραπέζι των μεγάλων του ποδοσφαίρου, να προωθήσουν την ατζέντα των χωρών στις οποίες ουσιαστικά ανήκουν. Αυτές θεωρούνται οι φιλοδοξίες των δύο μεγαλύτερων ποδοσφαιρικών πρότζεκτ στην ιστορία του αθλήματος. Καθώς Παρί Σεν Ζερμέν και Μάντσεστερ Σίτι ετοιμάζονται ν’ αναμετρηθούν ξανά στο Champions League μετά από τη σειρά τους για τους ημιτελικούς τον περασμένο Απρίλιο και Μάιο, το ποιες είναι και το τί έχουν πετύχει αφότου η μια πέρασε στα χέρια της Qatar Sports Investments και η άλλη σ’ αυτά του Abu Dhabi United Group, έρχονται ξανά στην επιφάνεια.

Παραδόξως είναι για τις μόνες όπου τα οικονομικά μεγέθη αποκτούν αρνητική σημασία. Όταν γίνεται λόγος για τις άλλες μεγάλες του κόσμου τα χρήματα συνήθως μένουν εκτός της κουβέντας παρόλο που και εκείνες επενδύουν τα ίδια και μεγαλύτερα ποσά, κυρίως σε μεταγραφές. Η Π.Σ.Ζ. πλησιάζει στα 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ η Σίτι έχει ξεπεράσει τα δύο δισεκατομμύρια. Τα δύο κλαμπ έχουν πετύχει το μεγαλύτερο μέρος του σκοπού τους. Απομένουν τα πιο δύσκολα: η κατάκτηση του Champions League και να γίνουν αποδεκτά από την κοινή γνώμη ως μέλη της… αριστοκρατίας του ποδοσφαίρου κι όχι να θεωρούνται συνεχώς «new money, no class».

Από το 2011 και το 2008, αντίστοιχα, όταν και άλλαξε μια για πάντα η ιστορία των δύο κλαμπ η εξέλιξή τους είναι θεαματική. Η Παρί Σεν Ζερμέν τη σεζόν 2010-11 είχε έσοδα περί τα 100 εκατομμύρια ευρώ. Την περασμένη σεζόν έφτασε στα 540,6 εκατομμύρια ευρώ. Η Μάντσεστερ Σίτι από τα 104,4 εκατομμύρια ευρώ της σεζόν 2007-08 ανέβηκε στα 549,2 εκατομμύρια ευρώ. Με τον Λιονέλ Μέσι οι μεν και μετά από την κατάκτηση της Premier League και της συμμετοχής τους στον τελικό του Champions League οι δε και με τα γήπεδα ν’ ανοίγουν ξανά, τα έσοδά τους αναμένονται μεγαλύτερα.

Την εποχή των takeover από το Κατάρ και το Άμπου Ντάμπι, η Π.Σ.Ζ. και η Σίτι ήταν δύο ομάδες όχι μόνο στο περιθώριο της Ευρώπης, αλλά και στα πρωταθλήματα των χωρών τους. Σ’ αυτά τα χρόνια έχουν καταφέρει να θεωρούνται σταθερές δυνάμεις του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου. Η Παρί Σεν Ζερμέν τις δύο τελευταίες σεζόν έχει μια συμμετοχή σε τελικό Champions League και μια σε ημιτελικό. Η Μάντσεστερ Σίτι είναι η δεύτερη που έχει μαζέψει τους περισσότερους βαθμούς στην κατάταξη της UEFA την τελευταία 5ετία. Αυτά σε συνδυασμό με τις επιτυχίες εντός συνόρων. Παράλληλα, δημιούργησαν ισχυρές ομάδες γυναικών και έδωσαν μεγάλη σημασία στις ακαδημίες τους. Η Παρί επένδυσε και στην ομάδα χάντμπολ της πόλης.

Ίσως, όμως, η μεγαλύτερη πρόοδός τους να είναι εκτός αγωνιστικού χώρου. Επένδυσαν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για να βελτιώσουν τις υποδομές τους και είναι αξιέπαινο και το κοινωνικό έργο που προσφέρουν στο Παρίσι και στο Μάντσεστερ. Στην προσπάθειά τους να γίνουν ονόματα στη… μαρκίζα του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου ακολούθησαν διαφορετικές στρατηγικές. Η Παρί Σεν Ζερμέν επέλεξε την παλιά μέθοδο της Μπαρτσελόνα με ακαδημίες σ’ όλο τον κόσμο: Βραζιλία, Ασία, Η.Π.Α., Αφρική.

Η Μάντσεστερ Σίτι αποφάσισε να κάνει πραγματικότητα το όραμα του παλιού οικονομικού αντιπροέδρου των «μπλαουγκράνα», Φεράν Σοριάνο: δημιούργησε μια «αλυσίδα» ομάδων που όμοια της δεν έχει δει ο αθλητισμός. Γεννήθηκε, λοιπόν το City Football Group που έχει μετοχές σε άλλες εννιά ομάδες στον κόσμο (Νιού Γιόρκ Σίτι – Η.Π.Α., Μέλμπουρν Σίτι – Αυστραλία, Γιοκοχάμα Μαρίνος – Ιαπωνία, Μοντεβιδέο Σίτι Τόρκε – Ουρουγουάη, Τζιρόνα – Ισπανία, Σιτσουάν Γιουνιού – Κίνα, Μουμπάι Σίτι – Ινδία, Λόμελ – Βέλγιο, Τρουά – Γαλλία) και συνεργασίες με άλλες δύο (Μπολίβαρ – Βολιβία, Βαν – Γαλλία). Ολο το franchise υπολογίζεται πως ξεπερνά τα τέσσερα δισεκατομμύρια ευρώ σε αξία! Παρόμοιο πρότζεκτ έχει και η Red Bull (Λειψία, Ζάλτσμπουργκ, Νιού Γιόρκ Ρεντ Μπουλς, Μπραγκαντίνο και την ενασχόλησή της στο μηχανοκίνητο αθλητισμό) καθώς η Ineos (Νις, ομάδα ποδηλασίας, ιστιοπλοΐας και συμμετέχει στη Mercedes-AMG Petronas Formula One Team).

Η Παρί Σεν Ζερμέν μέσα στο 2021 ξεπέρασε τα 100 εκατομμύρια ακόλουθους στα social media της και η Σίτι πλησιάζει. Το επιθετικό marketing στις νεαρές ηλικίες, όμως, φάνηκε μέσα από τις συμφωνίες τους με συγκεκριμένα brands. Το γαλλικό κλαμπ υπέγραψε για 75-80 εκατομμύρια ευρώ με την Jordan, που κάνει θραύση στο νέο κοινό. Η Σίτι για περίπου 76 εκατομμύρια ευρώ συμφώνησε με την Puma.

Η αφετηρία της Παρί Σεν Ζερμέν και της Μάντσεστερ Σίτι ήταν παρόμοια. Ίδιος μοιάζει να είναι και ο προορισμός. Το ταξίδι, όμως, διαφέρει. Η μια μοιάζει να έχει ένα πλάνο που θυμίζει περισσότερο το «Zidanes y Pavones» των «γκαλάκτικος» της Ρεάλ Μαδρίτης, δηλαδή αστέρες και… εργάτες. Την ίδια στιγμή που η άλλη ποντάρει σε μια πολύ συγκεκριμένη φιλοσοφία παιχνιδιού που βασίζεται στις διδαχές του Γιόχαν Κρόιφ και στην εξέλιξη τους από τον Πεπ Γκουαρδιόλα.

Τα δύο πιο φιλόδοξα ποδοσφαιρικά εγχειρήματα αναμετριούνται απόψε στο «Παρκ ντε Πρενς» με φόντο και το Κατάρ και το Άμπου Ντάμπι, τις σχέσεις μεταξύ των δύο κρατών και φυσικά τον Λιονέλ Μέσι, που πέρυσι ήθελε να παίξει για τη Σίτι, αλλά τελικά επέλεξε να πάει στην Παρί Σεν Ζερμέν. 

Ακολουθείστε τo SPORTDAY.GR στο Google News