Ο δικός μας Τιτανικός - «Κολυμπούσα, ένιωθα τα σώματα των πνιγμένων στην επιφάνεια»

Το πλοίο Χειμάρρα και το ναυάγιο στον Νότιο Ευβοϊκό κόλπο.

Στις 18 Ιανουαρίου 1947, το πλοίο Χειμάρρα απέπλευσε από τη Θεσσαλονίκη προς τον Πειραιά με 86 άτομα πλήρωμα και περίπου 550 επιβάτες.

Με τον εμφύλιο πόλεμο σε εξέλιξη, 36 από τους επιβάτες ήταν πολιτικοί κρατούμενοι. Τους οδηγούσαν στην εξορία. Λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών, ο καπετάνιος Σπυρίδωνας Μπιλλίνης αποφάσισε να χαράξει πορεία μέσω του Ευβοϊκού Κόλπου και να αποφύγει το επικίνδυνο ακρωτήριο Καφηρέα (Κάβο Ντόρο) στο νοτιοανατολικό άκρο της Εύβοιας. Μετά από μια ενδιάμεση στάση στη Χαλκίδα όπου αποβίβασε 10 επιβάτες, το πλοίο ξεκίνησε ξανά στις 01.30 π.μ.. Περίπου στις 4:00 π.μ. της 19ης Ιανουαρίου 1947, και ενώ έπλεε στον Νότιο Ευβοϊκό κόλπο μέσα σε ομίχλη, το πλοίο προσέκρουσε σε ύφαλο κοντά στις νησίδες Βερδούγια, μεταξύ Αγίας Μαρίνας και Νέων Στύρων. Η σύγκρουση προκάλεσε βλάβη του πηδαλίου και του ασυρμάτου καθώς και εισροή υδάτων.

Το Χειμάρρα βυθίστηκε μιάμιση ώρα μετά, μόλις ένα μίλι από τη νησίδα Καβαλλιανή. Ωστόσο, ο πανικός κατά την άτακτη εγκατάλειψη του σκάφους, σε συνδυασμό με τα ανεπαρκή σωστικά μέσα, τις χαμηλές θερμοκρασίες και τα ισχυρά θαλάσσια ρεύματα, οδήγησε σε απώλεια περίπου 400 ανθρώπων. Αρκετές πηγές αναφέρουν 383 θύματα, αλλά ο ακριβής αριθμός είναι άγνωστος καθώς ο αριθμός των επιβατών δεν επιβεβαιώθηκε.

Το ναυάγιο και η θαλάσσια νάρκη

Το ναυάγιο ανακαλύφθηκε το 1999 από την καταδυτική ομάδα που αποτελούσαν οι Αντώνης Γράφας, Αριστοτέλης Ζερβούδης, Κώστας Θωκταρίδης και Βασίλης Λάμπρου. Οι πρώτες εκτιμήσεις απέδωσαν το δυστύχημα σε σύγκρουση του σκάφους με θαλάσσια νάρκη, ωστόσο δεν επιβεβαιώθηκαν. Οι έρευνες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το πλοίο είχε παρεκκλίνει αρκετά μίλια από την πορεία του. Λόγω του μεγάλου αριθμού θυμάτων, το δυστύχημα αποκλήθηκε Ελληνικός Τιτανικός.

Οι ανακρίσεις έδειξαν ότι ο ασύρματος του πλοίου δε λειτούργησε για να δώσει το στίγμα και να εκπέμψει SOS, καθώς με την έκρηξη καταστράφηκαν οι λυχνίες του πομπού. Υποστηρίχτηκε επίσης ότι το πλοίο δεν πέρασε από το δίαυλο ναυσιπλοϊας αλλά αριστερότερα. Οι λέμβοι και σχεδίες βυθίζονταν από το μεγάλο αριθμό των επιβαινόντων ή ανατρέπονταν πριν ακόμη επιβιβαστούν σ’ αυτές οι ναυαγοί.

Από τις ανακρίσεις προέκυψε επίσης ότι ένοπλοι χωροφύλακες και οπλίτες που επέβαιναν στη “Χειμάρρα” – 203 τον αριθμό – δεν επειθάρχησαν στις διαταγές του πλοιάρχου και κατέλαβαν πρώτοι τις ναυαγοσωστικές λέμβους, αφήνοντας στο πλοίο αβοήθητους γυναίκες και παιδιά.

«Κολυμπώ μερικά μέτρα, βλέπω τη λάμπα να τρεμοσβήνει»

Ένας από τους επιζήσαντες του ναυαγίου, ο Αλέκος Ξυλάκης, που μεταφερόταν στην εξορία, έλεγε στην εφημερίδα Ριζοσπάστης τον Γενάρη του 1997: «Επιβιβαστήκαμε στο “Χειμάρρα” στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης κατά τις 7 το πρωί. Μόλις ξεκίνησε το πλοίο, εμείς οι πολιτικοί κρατούμενοι διαμαρτυρηθήκαμε γιατί μας είχαν δεμένους. Μετά την επίμονη στάση μας, ήρθε ο καπετάνιος και είπε στους αστυνομικούς να μας λύσουν. Τα προβλήματα άρχισαν μόλις το πλοίο βγήκε από τον Θερμαϊκό. Επαθε βλάβη και για κάποιο χρονικό διάστημα ήμασταν ακυβέρνητοι. Στη 1 τα ξημερώματα της Κυριακής φθάσαμε στη Χαλκίδα και σε λίγο το “Χειμάρρα” απέπλευσε. Μετά από λίγες ώρες το πλοίο  συγκλονίστηκε από μια τρομερή έκρηξη. Επακολούθησε πανικός. Δε λειτουργούσε τίποτε. Επικράτησε απόλυτο σκοτάδι. Το “Χειμάρρα” ήταν ακυβέρνητο. Όλοι οι πολιτικοί εξόριστοι είχαμε συγκεντρωθεί στο κατάστρωμα. Ενας σύντροφός μου, ο Αριστείδης, είχε μία λάμπα θυέλλης και την άναψε. Ο Παναγιώτης ο Τάρπογλου έρχεται και μας λέει ότι τα αμπάρια γεμίσανε νερό. Από ένα κιβώτιο παίρνουμε σωσίβια. Βγάζω τα ρούχα μου, το φοράω και ζητάω από τους άλλους συγκρατούμενούς μου να κάνουν το ίδιο. Το καράβι απότομα γέρνει αριστερά και αρχίζει να βυθίζεται. Ανέβηκα στην κουπαστή και έπεσα στη θάλασσα. Στο μεταξύ πολλές ναυαγοσωστικές βάρκες άρχισαν να αναποδογυρίζουν γιατί ήταν υπερφορτωμένες. Οι στιγμές ήταν εφιαλτικές. Από όλα τα σημεία ακούγονταν σπαρακτικές κραυγές βοήθειας. Κολυμπώ μερικά μέτρα και βλέπω τη λάμπα να τρεμοσβήνει και ακριβώς την ώρα εκείνη το πλοίο να χάνεται. Καθώς κολυμπούσα προς την ακτή ένιωθα κάθε λίγο τα σώματα των πνιγμένων που ανέβαιναν στην επιφάνεια του νερού. Μετά από ώρες έφθασα στην ακτή. Στις δέκα το πρωί πέρασε ένα καΐκι και όπως οι ναυτικοί με είδαν να στέκομαι γυμνός στην ακτή, ήρθαν κοντά μου…».

Ο νέος χορηγός

2017: Ο 13ος μέγας χορηγός των Ολυμπιακών Αγώνων είναι ο κολοσσός του ηλεκτρονικού εμπορίου «Alibaba» καθώς υπέγραψε συμφωνία με τη ΔΟΕ ως το 2028. Η κινεζική εταιρεία θα καταβάλλει περίπου 100 εκατ. δολάρια ανά Ολυμπιακό κύκλο, ήτοι 300 εκατ. για τα επόμενα δώδεκα χρόνια, που περιλαμβάνουν τους Θερινούς Αγώνες του 2020 (Τόκιο), του 2024 και του 2028, καθώς και τους Χειμερινούς Αγώνες του 2018 (Πιονγκτσάνγκ), του 2022 (Πεκίνο) και του 2026.

1990: Με το σύνθημα “apartheid is not cricket” και “ban racist tours” υποδέχονται τον αρχηγό της Εθνικής Αγγλίας Mike Gatting και 15 παίκτες που τον συνοδεύουν, 700 διαδηλωτές που έχουν συγκεντρωθεί στο αεροδρόμιο Jan Smuts του Γιοχάνεσμπουργκ για να διαμαρτυρηθούν για την άφιξη των παικτών στην αποκλεισμένη αθλητικά Νότιο Αφρική. Ανάμεσά τους βρίσκεται και η Winnie Mandela, σύζυγος του φυλακισμένου Nelson Mandela, που τρεις εβδομάδες μετά, στις 11/2/1990 θα αποφυλακιστεί.

1985: Ο Lenny Wilkens γίνεται ο πρώτος άνθρωπος στην ιστορία του NBA που έχει παίξει και κοουτσάρει 1.000 παιχνίδια.

1984: Ο Johnny Weissmuller, 5 φορές χρυσός ολυμπιονίκης και ο πιο δημοφιλής ”Ταρζάν”, πεθαίνει σε ηλικία 79 ετών.

1974: Ο αγώνας Milwall – Fulham 1-0 είναι ο πρώτος αγώνας για το αγγλικό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου που γίνεται Κυριακή.

1973: Ο γνωστός πολυεκατομμυριούχος, παραγωγός ταινιών, βιομήχανος και μηχανικός αεροσκάφων Howard Hughes, κάνει ρεκόρ πετώντας οριζοντίως πάνω από την Αμερικάνικη Ήπειρο, από το Λος Άντζελες μέχρι την Νέα Υόρκη, σε 7 ώρες, 28 λεπτά και 25 δευτερόλεπτα, καταρρίπτοντας το δικό του ρεκόρ των 9 ωρών και 27 λεπτών. Στις 10 Ιουλίου του 1938, θα κάνει τον γύρο του κόσμου σε χρόνο ρεκόρ 91 ωρών (3 ημέρες και 19 ώρες).

1952: O Σύνδεσμος Επαγγελματιών Παικτών Γκολφ επιτρέπει τη συμμετοχή έγχρωμων παικτών σε αγώνες γκολφ.

1931: Για πρώτη φορά διεξάγονται 3 συνεχόμενα παιχνίδια μπάσκετ. Οι αγώνες γίνονται στο Madison Square Garden της Νέας Υόρκης και συμμετέχουν 6 κολλέγια (Columbia – Fordham 26-18, Manhattan – New York 16-14, St. John’s – City 17-8).

1903: Οι Lefevre και Desgrange ανακοινώνουν την διοργάνωση του πρώτου ποδηλατικού γύρου της Γαλλίας με τίτλο “ Tour de France”. Η ιδέα φαντάζει παρανοϊκή αφού τέσσερα χρόνια νωρίτερα έχει διεξαχθεί ο ίδιος γύρος με αυτοκίνητα και οι ταχύτητες δεν ξεπερνούσαν τα 30 μίλια την ώρα. Με ποδήλατα μίας ταχύτητας και βάρους 14 κιλών θα ξεκινήσουν, την 1/7 της ίδιας χρονιάς, 60 ποδηλάτες και θα τερματίσουν 21. Όμως την επόμενη χρονιά ο γύρος δεν θα διεξαχθεί εξαιτίας του γεγονότος ότι πολλοί έκλεψαν στη διαδρομή της πρώτης διοργάνωσης.

1892: Ο πρώτος αγώνας μπάσκετ διεξάγεται στο YMCA Training School στο Springfield της Μασσαχουσέτης.

Ακολουθείστε τo SPORTDAY.GR στο Google News