Πότε ήρθε το χριστουγεννιάτικο δέντρο στην Ελλάδα

Ποιο ήταν το πρώτο ελληνικό σπίτι στο οποίο στήθηκε χριστουγεννιάτικο δέντρο. Ποιος το έφερε στη χώρα μας και γιατί έπρεπε το έλατο να… νικήσει τη βελανιδιά.

Το χριστουγεννιάτικο δέντρο είναι πλέον διεθνές έθιμο. Ως χριστουγεννιάτικο σύμβολο – έθιμο φέρεται από τον 8ο αιώνα. Μάλλον το χρωστάμε σε έναν Αγγλοσάξονα ιεραπόστολο, ηγετική προσωπικότητα της αγγλοσαξονικής αποστολής στα γερμανικά τμήματα της Φραγκικής αυτοκρατορίας, τον Άγιο Βονιφάτιο. Αυτός θέλησε, περί το 750, να εξαλείψει την μέχρι τότε αποδιδόμενη ιερότητα των «ειδωλολατρών» στη βελανιδιά, αντικαθιστώντας την με το έλατο δηλαδή το δένδρο των Χριστουγέννων.

Μέχρι το 1843 δεν υπήρχε -καταγεγραμμένο- Χριστουγεννιάτικο δέντρο σε ελληνικό σπίτι, παρά μόνο στα ανάκτορα. Την 24η Δεκεμβρίου εκείνης της χρονιάς, στήθηκε για πρώτη φορά σε ελληνικό σπίτι χριστουγεννιάτικο δέντρο. Ήταν το σπίτι του Ιωάννη Παπαρρηγόπουλου από τη Νάξο, γενικού Προξένου της Ρωσίας στην Αθήνα.

Μαζί με τον Όθωνα

Βέβαια το έθιμο του έλατου ως χριστουγεννιάτικη διακόσμηση ήρθε για πρώτη φορά στην Ελλάδα με τον Βαυαρό Βασιλιά Όθωνα το 1833. Είχε ήδη καθιερωθεί ως έθιμο στους βασιλικούς οίκους της Βόρειας Ευρώπης. Αρχικά στολίστηκε στα ανάκτορα του Ναυπλίου και εν συνεχεία στην Αθήνα, όπου οι κάτοικοι έκαναν ουρές για να το θαυμάσουν. Δεν υπήρχε όμως σε σπίτι πριν από τον στολισμό σε αυτό του Παπαρηγόπουλου.

Σύμφωνα με ερευνητές του αντικειμένου, το πρώτο στολισμένο δένδρο εμφανίστηκε στη Γερμανία το 1539 και τα πρώτα στολίδια ήταν συσκευασμένα φαγητά ή είδη ρουχισμού ή άλλα χρήσιμα είδη, που στο πέρασμα των χρόνων και με την άνοδο του βιοτικού επιπέδου εξελίχθηκαν μόνο σε διακοσμητικά αντικείμενα. Κατά την παράδοση ο πρώτος που στόλισε δέντρο ήταν ο Μαρτίνος Λούθηρος. Έχει εκφραστεί όμως και η άποψη ότι το έθιμο έχει ανατολίτικη προέλευση. Σύμφωνα με αυτή, ο Αναστάσιος Α’ το 512 έχτισε στη Συρία έναν ναό με δύο ορειχάλκινα δέντρα.

2016: Ο 36χρονος Γάλλος φόργουορντ – σέντερ Πάπε Μπαντιάν σκοτώνεται σε τροχαίο δυστύχημα σε ηλικία 36 ετών. Είχε 23 συμμετοχές με το εθνόσημο της χώρας του, και μάλιστα ήταν μέλος της ομάδας που κατέκτησε το 2007 το Eurobasket της Ισπανίας. Σε συλλογικό επίπεδο ο Γάλλος φόργουορντ – σέντερ αγωνίστηκε με τη φανέλα της Ροάν, με την οποία έφτασε και στην κατάκτηση του γαλλικού πρωταθλήματος (2007). Στη συνέχεια μεταπίδησε στην ΛεΜαν, με την οποία κατέκτησε το Κύπελλο Γαλλίας (2009).

«Έφυγε» ο Καραμανλής

2015: Πεθαίνει ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, ο πρώην αθλητής της ΑΕΚ, αρχηγός, και για μικρό χρονικό διάστημα και προπονητής της, που μαζί με άλλους συμπαίκτες του οδήγησαν την «Ένωση» στο πρώτο Πρωτάθλημα Μπάσκετ Ελλάδος την περίοδο 1957-1958. Το 2008, υπήρξε ιδρυτικό μέλος του Σ.Π.Α.Κ.Ε. (Σύλλογος Παλαιμάχων Αθλητών Καλαθοσφαίρισης Ελλάδος), Πρόεδρος έως το 2010 και Επίτιμος Ισόβιος Πρόεδρος με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης της 19/4/2010.

1981: Ο Bob McAdoo υπογράφει στους Lakers και βοηθάει την ομάδα του να ξαναπάρει τον τίτλο του πρωταθλητή του ΝΒΑ. Ο McAdoo είναι γνωστός στην Ελλάδα από τους αγώνες του Άρη εναντίον της Τρέισερ του Μιλάνου.

 

1965:Πεθαίνει η Margaret Curtis που μαζί με την αδερφή της Harriot δημιούργησαν το Curtis Cup, μια διοργάνωση όπου γυναίκες γκόλφερ εκπροσωπούν ετησίως την χώρα τους και που ο τόπος διεξαγωγής εναλλάσσεται μεταξύ Μεγάλης Βρετανίας και ΗΠΑ.

1922: Το Colosseum του Λονδίνου ανοίγει τις πύλες του.

Ποδήλατο με φρένο… κόντρα

1889: Πατεντάρεται από τους Daniel Stover και William Hance το φρένο του ποδήλατο γυρνώντας ανάποδα τα πετάλια, που είναι γνωστό ως “φρένο ασφαλείας” και “κόντρα“. Η εξέλιξη των ποδηλάτων θα εισαγάγει 18 ταχύτητες και 2 φρένα χειρός. Το ποδήλατο έχει εφευρεθεί το 1817 από τον Baron von Drais με δύο ρόδες ίδιου μεγέθους και ονομάστηκε Draissienne από τον δημιουργό του. Ήταν ξύλινο, όμως δεν είχε πετάλια και ο οδηγός του απλώς καθόταν και το προωθούσε τρέχοντας όπως το πατίνι. Το 1839 ο σκωτσέτζος Kirkpatrick MacMillan απελευθερώνει τον οδηγό από την υποχρέωση να πατάει τα πόδια του στο έδαφος και το επόμενο ποδήλατο εμφανίζεται από τον Pierre Michaux το 1860 με μία τεράστια μπροστινή ρόδα αλλά με πετάλια επάνω στον άξονά της. Όσο μεγαλύτερη ήταν η ρόδα τόσο ανέβαινε το κόστος της που έφτασε πάνω από έξι μισθούς ενός μέσου εργάτη. Η πρόοδος της μεταλλουργίας επέτρεψε το 1871 στον άγγλο Harry John Lawson την κατασκευή της αλυσίδας και των γραναζιών.

Με πληροφορίες από sportsdates και wikipedia.

 

Ακολουθείστε τo SPORTDAY.GR στο Google News