Τόμας Στίβενς: Ο γύρος του κόσμου με ένα ποδήλατο

Αυτό που έκανε ο Άγγλος δημοσιογράφος από τον Απρίλιο του 1884 έως τις 7 Ιανουαρίου του 1887, θα ήταν εντυπωσιακό ακόμα κι αν γινόταν με αεροπλάνο.

Ο Ιούλιος Βερν ήταν 62 ετών όταν ο Τόμας Στίβενς ολοκλήρωσε το γύρο του κόσμου με ένα ποδήλατο. Σε αντίθεση με το δικό του ήρωα, τον Φιλέας Φογκ, που τον έκανε σε 80 μέρες, πιθανότατα μόνο και μόνο για να δείξει τη διαφορά ώρας και πώς εκείνη επιδρά στον κόσμο, ο Στίβενς χρειάστηκε τρεις μήνες… λιγότερους από τρία χρόνια.

Ειρήσθω εν παρόδω, ο Βερν, ένας λόγιος, πιθανότατα θα ντρεπόταν αν μάθαινε τον τρόπο με τον οποίο τα βιβλία του θα μεταφράζονταν στα ελληνικά. Στη γαλλική, οι συνθέσεις του ήταν πολύ πιο δύσκολες και οπωσδήποτε όχι τόσο απλοϊκές όπως στην ημέτερη γλώσσα, που λογίζεται ως ο συγγραφέας των παιδιών.

Ο Στίβενς, δε, ξεκίνησε το ταξίδι του τον Απρίλιο του 1884 και το τελείωσε στις 7 Ιανουαρίου 1887, δηλαδή όταν επέστρεψε στο Σαν Φρανσίσκο με βάρκα, έχοντας βάλει στο λογαριασμό του 13.500 μίλια με ένα ποδήλατο, τόσο πολλά που θα ήθελες μια δεκαετία για να τα «φας» αν στα χάριζε αεροπορική εταιρεία.

Επρόκειτο για ένα ποδήλατο που είχε μια πολύ μεγάλη μπροστινή ρόδα και μία μικρή πίσω. Στα αγγλικά, ονομάζεται Penny-Farthing. Το ταξίδι του ήταν απίστευτο και ο θαρραλέος Άγγλος δεν έκανε πίσω. Ο κόσμος, όπως αποδεικνύεται από την περιπέτειά του τώρα, δεν έχει αλλάξει και πολύ. Οι Ρώσοι δεν τον άφησαν να κάνει το γύρο της Σιβηρίας και στο Αφγανιστάν… συνελήφθη από τις Αρχές.

Ένα σκίτσο με τον Τόμας Στίβενς ως αξιοπερίεργο δρώμενο στην Ασία

Το εκπληκτικό ήταν ότι ο γεννημένος την παραμονή Χριστουγέννων του 1854 στο Μπερκχάμστεντ του Χέρτφορντσαϊρ Στίβενς δεν ήταν ποδηλάτης. Πιθανώς πήγαινε στη δουλειά με ποδήλατο, ίσως καταλάβαινε ότι έχει δυνάμεις και πάνω στη σέλα νιώθει σαν στο σπίτι του, αλλά το επάγγελμα με το οποίο βιοποριζόταν ήταν… ανταποκριτής του περιοδικού «Outing», που, σε έναν παραλογισμό της στιγμής, αποφάσισε να μάθει τι γινόταν στον υπόλοιπο κόσμο -μια απορία που στην Αγγλία ακόμα και τώρα μεταφράζεται «υπάρχει υπόλοιπος κόσμος;»- και που αποφάσισε ότι εκείνος ήταν ο κατάλληλος.

Ο Φιλέας Φογκ, άλλωστε, ήταν Άγγλος, ο Βερν μετέφερε την έδρα της φαντασίας του στο Λονδίνο και σε μια λέσχη εκκεντρικών προσωπικοτήτων, οι οποίες έβαζαν τα πιο παράλογα στοιχήματα.

Να ειπωθεί ότι ο Τόμας Στίβενς ήταν περιπετειώδης, θα ήταν υποτιμητικό. Όταν πια όλα είχαν τελειώσει, επέστρεψε στην Αφρική για να ψάξει τον ερευνητή Χένρι Μόρτον Στάνλεϊ, στην Ινδία, η οποία ήταν έδρα της Βρετανικής Αυτοκρατορίας, μελέτησε τις ρίζες της ινδικής ασκητικής και αργότερα έγινε ο διευθυντής του θεάτρου Γκάρικ στο Λονδίνο.

Ο Τόμας Στίβενς και το ποδήλατό του

Προς το παρόν βρισκόμαστε εδώ: στο Λίβερπουλ. Ο 29χρονος μυστακοφόρος δεν κρατάει πολλά. Έχει στο σακ βουαγιάζ του κάλτσες και ακριβώς… μία μπλούζα. Έχει και ένα αδιάβροχο πανωφόρι, το οποίο -έτσι μας το είπαν, έτσι σας το λέμε- γινόταν να μετατραπεί σε κρεβάτι και τέντα, ενώ είχε και ένα 38άρι Smith and Wesson.

Ένα 38άρι Smith and Wesson.

Το περιοδικό θα του κάλυπτε τα υπόλοιπα έξοδα που θα έκανε. Ο Στίβενς μπήκε στο πλοίο με προορισμό τη Νέα Υόρκη. Από εκεί, μεταφέρθηκε στο Σαν Φρανσίσκο και σε 103 μερες, 83 πάνω στο όχημά του και 20 ξεκούρασης, κάλυψε μια διαδρομή 5,955 χιλιομέτρων ως τη Βοστόνη. Τελείωσε στις 4 Αυγούστου του 1884, αλλά η περιπέτεια τώρα άρχιζε. Ο ίδιος ανακάλυπτε ότι γινόταν γνωστός, αφού στις πόλεις που διέβαινε άνθρωποι τον χειροκροτούσαν. Με την επιστροφή του, η πρόκληση που θα δημιουργούνταν θα ήταν μεγαλύτερη.

Από το ίδιο σημείο ξεκίνησε το 1885, ώστε να κάνει το γύρο της Ευρώπης. Έφτασε στη Γαλλία και πέρασε τη Γερμανία, την Αυστρία την Ουγγαρία, τη Σλαβονία, τη Σερβία, τη Βουλγαρία και την Τουρκία. Ύστερα από μέρες ανάπαυσης στην Κωνσταντινούπολη, όπου ανανέωσε το όπλο του, κινήθηκε προς την Ανατολία. Μπήκε στην Αρμενία, το Κουρδιστάν, το Ιράκ και το Ιράν.

Τα προβλήματα άρχισαν τον Μάρτιο του 1886, όταν του αρνήθηκαν να κάνει το γύρο της Σιβηρίας με το ποδήλατο. Αργότερα, στο Αφγανιστάν, οι δυνάμεις της Τάξης τον συνέλαβαν και τον έδιωξαν από τη χώρα. Μπήκε σε ένα ατμόπλοιο που διέσχιζε την Κασπία θάλασσα και έφτασε στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν. Από εκεί, μεταφέρθηκε με τρένο στο Μπατούμ της Γεωργίας και επέστρεψε με βάρκα στην Κωνσταντινούπολη, από όπου έφτασε στην Ινδία.

Αφήστε το ποδήλατο: πόσο εντυπωσιασμένοι θα ήσαστε αν υπήρχε κάποιος τώρα που σας έλεγε ότι έκανε αυτήν τη διαδρομή με… αεροπλάνο;

Δεν λες ακριβώς… άνετο όχημα το Penny-farthing

Έχοντας ήδη φτάσει στην Ινδία, ο Στίβενς προέβη στο εγχείρημα του να ποδηλατήσει μέσα στην Ασία. Πήγε με το ποδήλατο στην Καλκούτα, πήρε ακόμα ένα ατμόπλοιο, έφτασε στο Χονγκ Κονγκ και με τον ίδιο τρόπο μετέβη στη νότια Κίνα. Από εκεί την διέσχισε με το ποδήλατο και έφτασε στην ανατολική μεριά της. Ξεκουράστηκε και πέρασε στην Ιαπωνία. Στις 17 Οκτωβρίου του 1886 έφτασε στη Γιοκοχάμα. Ήταν ο τελευταίος προορισμός στο ταξίδι του.

Παρέμεινε στην Ιαπωνία περίπου ένα μήνα και με βάρκα επέστρεψε στις Ηνωμένες Πολιτείες. Πάτησε το Σαν Φρανσίσκο, όπου τελείωσε οριστικά την αποστολή του στις 7 Ιανουαρίου του 1887.

Το ποδήλατό του, με το οποίο διένυσε 21.726 χιλιόμετρα συνολικά, το πήρε η εταιρεία Pope, που του χορηγούσε τα δίκυκλα που χρησιμοποιούσε. Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου, και ενώ ο Στίβενς δεν ήταν πια ζωντανός, αφού πέθανε στις 24 Ιανουαρίου 1935, 80 χρόνων και ενός μήνα, το έδωσε σε μια εταιρεία καταστροφής μετάλλων.

 

 

Ακολουθείστε τo SPORTDAY.GR στο Google News