Αϊρτον Σένα: Τα αναπάντητα ερωτήματα και το «μαύρο κουτί» της τραγωδίας

Η πορεία ενός θρύλου μέχρι τη μοιραία πρωτομαγιά του 1994 που «οδηγήθηκε» στον θάνατο.

Ο Αϊρτον Σένα είναι ένα τεράστιο κομμάτι της ιστορίας του μηχανοκίνητου αθλητισμού, αλλά και ενός ολόκληρου έθνους, της Βραζιλίας.

Η ζωή του μέχρι τη μαύρη πρωτομαγιά του 1994 είναι μια αξιοσημείωτη ιστορία που αξίζει να τη διαβάσετε.

 

Τα πρώτα χρόνιαΑϊρτον Σένα 

Γεννημένος στο Σάο Πάουλο της Βραζιλίας στις 21 Μαρτίου 1960. Σε ηλικία μόλις 10 ετών ξεκίνησε το ταξίδι του μηχανοκίνητου αθλητισμού, αγωνιζόμενος σε τοπικούς αγώνες καρτ. Σύντομα θα κατακτούσε τίτλους, το ταλέντο έλαμψε γρήγορα και το ταξίδι στην Ευρώπη ήταν αναπόφευκτο. Πήγε στην Αγγλία και από εκεί οι επιδόσεις του τράβηξαν τα βλέμματα από τον κόσμο της Formula 1. Σύντομα οι υπερδυνάμεις της τότε εποχής Mclaren και Williams άρχισαν να τον διεκδικούν.  

 

Formula 1  

 Ξεκίνησε το ταξίδι στην F1 στην Αγγλική ομάδα της Toleman (1984), καθώς οι χορηγοί των υπερδυνάμεων (McLaren, Williams, Braham) ζητούσαν οδηγό ίδιας εθνικότητας. Σύντομα η φήμη του εξαπλώθηκε κι έγινε ο «ανίκητος» στο βρεγμένο οδόστρωμα στη νέα του ομάδα Lotus (1985).

Μολονότι μέχρι το 1987 είχε μόνο έξι νίκες το ταλέντο ήταν φανερό και η McLaren-Honda το γνώριζε, την επόμενη χρόνια τον διεκδίκησε και τον έβαλε δίπλα στον τότε δις παγκόσμιο πρωταθλητή Αλέν Προστ (1988). 

Ayrton Senna, Alain Prost and Thierry Boutsen at GP Molson du Canada in Montreal, Canada in 1988.

 

1988-1989 Σένα-Προστ  

Η εποχή εκείνη έχει χαρακτηριστεί ως η πιο ανταγωνιστική περίοδος μεταξύ δυο οδηγών-συμπαικτών . Ο Προστ, δις παγκόσμιος πρωταθλητής, είχε τον πρώτο λόγο στη McLaren, ωστόσο ο Σένα πήγε στη βρετανική ομάδα για να διεκδικήσει το απόλυτο, τον τίτλο.

Οι μάχες έντονες, αγώνας προς αγώνα εκπληκτικές, οι τίτλοι χωρισμένοι στη διετία αυτή 1-1, ένας τίτλος για τον Σένα (1988) ένας για τον “Professor” (1989).

Οι δύο μάχονταν στα πιλοτήρια, ωστόσο δεν ήταν λίγες οι φόρες που ξέφευγαν και εκτός.

Ο Αλέν Προστ την επόμενη χρόνια αποφάσισε να αποχωρήσει από την McLaren, λόγω κατηγοριών της ομάδας για ορισμένα ατυχήματα. 

 

Aϊρτον Σένα και η «χρυσή εποχή» στη McLaren-Honda 

Η αποχώρηση του Προστ από το πλάι του, έκανε ευκολότερο το έργο του Βραζιλιάνου και ο ένας τίτλος έγιναν τρεις τα επόμενα δύο χρόνια 1990-1991. Με αποκορύφωμα την εξωπραγματική νίκη στο Γκραν Πρι της πατρίδας του το 1991!

Ο Σένα χρειάστηκε να οδηγήσει το μονοθέσιο του με ελλαττωματικό κιβώτιο ταχυτήτων, πράγμα που έκανε εφικτό να έχει μόνο έκτη ταχύτητα! Το ότι οδήγησε το μονοθέσιο με αυτόν τον τρόπο ήταν σαν να προσπαθούσε να οδηγήσει ένα τανκ με ταχύτητες μονοθέσιου F1!

Παρότι είχαν μείνει λίγοι γύροι, ήταν ένας άθλος και η κραυγή νίκης όταν έπεσε η καρό σημαία, ήταν κραυγή χαράς από έναν άντρα εξουθενωμένο και με φρικτό πόνο! 

 

Αϊρτον Σένα-1992: 16 φορές ταχύτερος απέναντι στο «τέρας» FW14B  

Τα επόμενα χρόνια η Williams άλλαξε σελίδα και ο τότε σερ Φρανκ Γουίλιαμς δημιούργησε τη νέα εποχή πράγματων στον μηχανοκίνητο αθλητισμό.

Ο τότε νεαρός Αντριαν Νιούι (επικεφαλής σχεδιαστής) μαζί με τον Πάτρικ Χεντ (τεχνικός διευθυντής) θα δημιουργούσαν το απόλυτο «όπλο» FW14B, που θα έχριζε παγκόσμιο πρωταθλητή τον Νάιτζελ Μάνσελ το 1992 κερδίζοντας 10 νίκες στα 16 Γκραν Πρι εκείνης της χρονιάς- θα ήταν περισσότερες, ωστόσο ο Σένα πήρε τρεις νίκες και πέτυχε και τις 16 φορές τον ταχύτερο γύρο, απέναντι στο «τέρας» μονοθέσιο της Williams. 

[H WILLIAMS F14WB με την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση]

 

Αϊρτον Σένα-1993, δεύτερος με ψηλά το κεφάλι  

Την επόμενη χρόνια ο Σένα (1993) οδήγησε τη McLaren χωρίς πλέον να διαθέτει τους κινητήρες της Honda, παρόλα αυτά κατάφερε με μη ανταγωνιστικό μονοθέσιο να πάρει τη δεύτερη θέση στο πρωτάθλημα πίσω από τον μεγάλο του αντίπαλο Προστ.

H βρετανική ομάδα θέλησε να ξανασμίξει το εκπληκτικό δίδυμο Σένα-Προστ την επόμενη χρονιά, κάτι το οποίο δεν πραγματοποιήθηκε λόγω της αναπάντεχής αποχώρησης του Προστ. Παρόλα αυτά η Williams απέκτησε τον Σένα το 1994.  

 

Williams-Σένα- Το ατύχημα, η αποτυχία και το «Μαύρο Σαββατοκύριακο» – 1994 

Η επιλογή του Αϊρτον να μεταβεί από τη McLaren στην Williams, από όποια μεριά και να το πιάσεις, ήταν ένα λάθος.

Οι κανονισμοί θα φέρναν τα πάνω-κάτω στην ομάδα του Φρανκ Γουίλιαμς και η αφαίρεση της ηλεκτρονικά ελεγχόμενης ανάρτησης που είχε προστεθεί την προηγούμενη χρόνια, έδωσε ένα μονοθέσιο στον Σένα με προβλήματα υποστροφής και υπερστροφής, που το έκανε μη οδηγήσιμο ακόμα και από έναν κορυφαίο οδηγό σαν τον Βραζιλιάνο!

 

Το καταραμένο τριήμερο του Γκραν Πρι στην Iμoλα – 1994 

Η πρώτη μέρα του τριήμερου  θα ξεκίναγε με τον σοβαρό τραυματισμό του τότε νεαρού, Ρούμπενς Μπαρικέλο κατά τη διάρκεια των ελευθέρων δοκιμών.

Κανείς δεν μπορούσε να πιστέψει πώς την επόμενη μέρα κατά την διάρκεια των κατατακτήριων  η εποχή των 12 χρόνων ασφάλειας και «τύχης» θα εξαφανίζονταν σε ένα Σαββατοκύριακο.

Ούτε ένα 24ωρό αργότερα ο Αυστριακός οδηγός Ρόλαντ Ρατσενμπέργκερ μόλις στον τρίτο αγώνα της καριέρας του θα έχανε τη ζωή του μετά από το σφοδρό ατύχημα στον τσιμεντένιο τοίχο. Την επόμενη μέρα ο αγώνας θα πραγματοποιούταν κανονικά.

Ο Σένα βρισκόταν στην pole-position, προσπαθώντας να χτίσει διαφορά από τον Γερμανό και ταλαντούχο Μίκαελ Σουμάχερ που βρισκόταν ακριβώς πίσω του.

Λίγο μετά και στην πλέον γνωστή γωνία Tamburello και μόλις στον 7ο γύρο του αγώνα, ο Βραζιλιάνος θα έχανε τον έλεγχο του μονοθεσίου του και θα συγκρουόταν με τον τοίχο, όπου και θα άφηνε την τελευταία του πνοή.  

 

Η είδηση του θανάτου 

Χιλιάδες θεατές περίμεναν καθηλωμένοι στις τηλεοράσεις τους, κανένα νέο δεν είχε γίνει γνωστό μέχρι εκείνη την στιγμή. Το μόνο που είχε γνωστοποιηθεί ήταν η μεταφορά του σε κρίσιμη κατάσταση στο νοσοκομείο.

Ο αγώνας συνεχίστηκε κανονικά με τον Μίκαελ Σουμάχερ να νικά το καταραμένο Γκραν Πρι της Ιμολα. Ο Γερμανός ενημερώθηκε για την κατάσταση του Σένα και χιλιάδες θαυμαστές αντιλήφθηκαν κατά την απονομή του βάθρου, πως τα νέα δεν είναι καλά. Το απόγευμα θα έβγαινε και η μαύρη είδηση του θανάτου.

 

Η επόμενη μέρα, τα πρωτοσέλιδα της 2ας Μαΐου 1994  

 Ο θάνατος του Αϊρτον σκόρπισε δάκρυα λύπης σε όλο τον κόσμο, κυρίως στην πατρίδα του, τη Βραζιλία.

Η τότε κυβέρνηση της χώρας κήρυξε τριήμερο εθνικό πένθος στη μνήμη του Σένα και μέχρι σήμερα θεωρείται από πολλούς Βραζιλιάνους εθνική τραγωδία.  

 

Η κηδεία στις 5 Μαΐου 1994  

Η κηδεία πραγματοποιήθηκε στο Σάο Πάουλο της Βραζιλίας και πάνω από 3.000.000 άνθρωποι βγήκαν στους δρόμους της γενέτειράς του.

Προστ, Μπέργκερ, Στιούαρτ, Χιλ, Μπαρικέλο και Φιτιπάλντι ήταν μεταξύ των οδηγών που παραβρέθηκαν.

Η οικογένεια του Σένα δεν επέτρεψε στον τότε πρόεδρο της F1 Μπέρνι Εκλστοουν να παρευρεθεί.  

 

 

Το Μουντιάλ του 1994 και η αφιέρωση 

Η Βραζιλία εκείνη τη χρονιά κέρδισε το Μουντιάλ απέναντι στην Ιταλία στα πέναλτι 0-0 (3-2 πεν.).

Μπορεί το χαμένο πέναλτι του Ρομπέρτο Μπάτζιο να είναι αυτό που θυμούνται όλοι από εκείνον τον τελικό, όμως έχει μείνει αξέχαστη η αφιέρωση των παιχτών του Ζαγκάλο στον αδικοχαμένο Σένα. 

«Σένα το πετύχαμε μαζί, το τέταρτο είναι δικό μας»  

 

Η ετυμηγορία για το ατύχημα του αδικοχαμένου Αϊρτον Σένα – 2007 

Τα ερωτήματα για το δυστύχημα είναι πολλά, ήταν οδηγικό λάθος η όχι; Η απάντηση ήρθε, αλλά αργά. Το 2007 το ανώτατο δικαστήριο έκρινε ένοχο τον τεχνικό διευθυντή Πάτρικ Χεντ, με τις κατηγορίες να έχουν ως εξής: «Εχει διαπιστωθεί ότι το ατύχημα συνέβη από την αποτυχία της στήλης διεύθυνσης του τιμονιού, η οποία προκλήθηκε από ανεπαρκώς σχεδιασμένες και κακώς εκτελεσθείσες τροποποιήσεις. Το βάρος της ευθύνης πέφτει στον Πάτρικ Χεντ ως επικεφαλής και υπεύθυνος».

Ο επικεφαλής, ωστόσο, δεν συνελήφθη πότε επειδή το ιταλικό καταστατικό παραγραφής για ανθρωποκτονία είναι 7 χρόνια και η τελική ετυμηγορία βγήκε 13 χρόνια μετά το μοιραίο δυστύχημα.  

 Ο Αντριαν Νιούι που κρίθηκε αθώος στο δικαστήριο, σε πρόσφατη συνέντευξη, το 2017, μίλησε για το γεγονός αυτό λέγοντας: «Θα θεωρώ για πάντα υπεύθυνο τον εαυτό μου για τον θάνατο του Αϊρτον Σένα».  

 

 

Το μαύρο κουτί

Η υπόθεση και τα αναπάντεχα ερωτήματα θα μπορούσαν να είχαν απαντηθεί, όμως, μυστήριο καλύπτει το τι συνέβη με το μαύρο κουτί του μονοθεσίου της Williams. Μετά το δυστύχημα μέλη της βρετανικής ομάδας έβγαλαν το κουτί από τη διαλυμένη FW15.

To αν περιείχε δεδομένα που θα έδιναν νωρίτερα πολυπόθητες απαντήσεις δεν θα το μάθουμε πότε, αφού στα χέρια της ιταλικής δικαιοσύνης έφτασε κατεστραμμένο. 

Οι απαντήσεις λίγες, τα ερωτήματα πολλά, το μόνο σίγουρο είναι ότι χάθηκε μια σπουδαία προσωπικότητα του μηχανοκίνητου αθλητισμού πριν από 30 χρόνια.  

                                          «Τίποτα δεν μπορεί να με χωρίσει από την αγάπη του Θεού»

[O Μαραντόνα αφήνει λουλούδια στην ταφόπλακα του Αϊρτον Σένα] 

Ακολουθείστε τo SPORTDAY.GR στο Google News