Με τον πλανήτη να επιστρέφει σταδιακά στην κανονικότητα και το ένα κράτος μετά το άλλο να αίρει τους κύριους περιορισμούς κατά της εξάπλωσης της πανδημίας του κορωνοϊού, ο αθλητισμός και δη το ποδόσφαιρο ανακτά τη θέση του στον τομέα της διασκέδασης – ψυχαγωγίας αλλά και του τουρισμού. Το αποτέλεσμα; «Γεννιούνται» νέες συμφωνίες με σπόνσορες καθώς τα κλαμπ και οι εταιρίες γίνονται… δημιουργικά και σχηματίζουν συμμαχίες προκειμένου να καλύψουν τη ζημιά των προηγούμενων δύο χρόνων.
Στο νέο περιβάλλον η Μπαρτσελόνα είναι αυτή που όρισε τους κανόνες της αγοράς για τις μεγάλες ομάδες της Ευρώπης με τη συμφωνία με την πλατφόρμα streaming Spotify, που θα ισχύσει από τη σεζόν 2022-23 και θα αντικαταστήσει τη Rakuten (30 εκατομμύρια αυτή τη σεζόν). Θα της αποφέρει 280 εκατομμύρια ευρώ για τέσσερα χρόνια και σ’ αυτό το «πακέτο» του deal συμπεριλαμβάνονται οι φανέλες των πρώτων ομάδων ανδρών και γυναικών συν τα naming rights του «Καμπ Νόου» που το κλαμπ δεν θα χρησιμοποιεί όσο θα γίνονται έργα ανακατασκευής.
Πόσα παίρνουν, όμως, οι άλλες και τί συμφωνίες να περιμένουμε στους επόμενους μήνες; Ένας σημαντικός παράγοντας για όσα θα… έρθουν είναι και η αλλαγή του φορμάτ του Champions League με τα περισσότερα ματς και το άνοιγμα στις ΗΠΑ που σημαίνει μεγαλύτερη προβολή.
Η Premier League έχει περιθώριο εξέλιξης
Τα οικονομικά στοιχεία υπογραμμίζουν πως παρά τη μεγάλη διεισδυτικότητα των ομάδων της Premier League στις αγορές του κόσμου, οι ομάδες του κορυφαίου πρωταθλήματος έχουν ακόμη περιθώριο βελτίωσης.
Η Μάντσεστερ Σίτι έκλεισε τη σεζόν 2020-21 με εμπορικά έσοδα 308,2 εκατομμύρια ευρώ. Υπολογίζεται πως παίρνει 77,4 εκατομμύρια ευρώ από την Puma για τη φανέλα της, ενώ η Ettihad δίνει περί τα 80 εκατομμύρια ευρώ για να είναι ο κύριος σπόνσορας της φανέλας, αλλά και του γηπέδου.
Η Λίβερπουλ είχε εμπορικά έσοδα στο τέλος της περασμένης σεζόν 238,4 εκατομμύρια ευρώ. Από το deal με τη Nike για τη φανέλα φέρεται να παίρνει 83,3 εκατομμύρια ευρώ. Η Standard Charterd την πληρώνει με 47,6 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Ωστόσο, η συμφωνία τους ολοκληρώνεται τη σεζόν 2023-23 και σύμφωνα με το The Athletic, οι «κόκκινοι» έχουν βγει στην αγορά αναζητώντας κάτι καλύτερο. Συζητούν με εταιρία κρυπτονομισμάτων που θα απέφερε φιξ 41,7 εκατομμύρια ευρώ, αλλά και τη δυνατότητα δημιουργίας και πώλησης token από μέρος της Λίβερπουλ που θα αύξανε κατά πολύ το ποσό της συνεργασίας.
Είναι μια τακτική που ακολούθησε και με τις φανέλες – θεωρητικά μικρότερα σταθερά ποσά, αλλά μεγαλύτερα ποσοστά κέρδους επί των πωλήσεων ή παράλληλες δράσεις που αναλόγως με τις πωλήσεις αποφέρουν και μεγαλύτερα έσοδα.
Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ είχε εμπορικά έσοδα 262,2 εκατομμύρια ευρώ για τη σεζόν 2020-21. Από την adidas λαμβάνει 89,3 εκατομμύρια ευρώ για τη φανέλα, ενώ η TeamViewer της δίνει 56 εκατομμύρια για να είναι ο κύριος σπόνσορας.
Η Άρσεναλ πήρε συνολικά 154 εκατομμύρια ευρώ από τις εμπορικές δραστηριότητές της την περασμένη σεζόν. Η φανέλα της αποφέρει 128,6 εκατομμύρια μεταξύ του κατασκευαστή (adidas, 71 εκατομμύρια ευρώ) και του βασικού χορηγού (Emirates, 47,6 εκατομμύρια ευρώ).
Η Τσέλσι είναι ερωτηματικό
Η Τσέλσι έκλεισε την αγωνιστική περίοδο 2020-21 με 175,5 εκατομμύρια ευρώ εμπορικά έσοδα. Η Nike της δίνει 71,4 εκατομμύρια ευρώ για τη φανέλα, ενώ ο κύριος σπόνσορας, η εταιρία τηλεπικοινωνιών Three, 47,6 εκατομμύρια ευρώ. Βέβαια, όλα αυτά πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Η Three έβαλε στον… πάγο το deal και πλέον, όλοι οι ενδιαφερόμενοι περιμένουν να ολοκληρωθεί η πώληση του κλαμπ για να καθοριστούν και τα επόμενα βήματα.
Μπαρτσελόνα και Ρεάλ Μαδρίτης, είναι έτοιμες για αλλαγές
Η Μπαρτσελόνα πέραν του deal με τη Spotify ετοιμάζεται και για άλλες συμφωνίες με σπόνσορες που θα τη βοηθήσουν να μειώσει τα χρέη της που πριν από μερικούς μήνες υπολογίζονταν στα 1,35 δισεκατομμύρια ευρώ. Μέρος αυτού είναι να κοιτάξει και πάλι το deal με τη Nike για τη φανέλα της. Η παρούσα συμφωνία της αποφέρει 105 εκατομμύρια ευρώ ετησίως που μπορούν να φτάσουν ως και τα 155 εκατομμύρια ευρώ.
Η Ρεάλ Μαδρίτης, τώρα, έκλεισε τη σεζόν με 321,6 εκατομμύρια ευρώ εμπορικά έσοδα. Για τη φανέλα της παίρνει 137,5 εκατομμύρια ευρώ από την adidas, σύμφωνα με τα ισπανικά ΜΜΕ, κι άλλα 70 εκατομμύρια από την Emirates. Μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται να ανακοινωθεί συνεργασία με κάποιον επιχειρηματικό κολοσσό για τα naming rights του «Σαντιάγο Μπερναμπέου», το οποίο θα εγκαινιαστεί επισήμως τον Δεκέμβριο, λογικά μετά το Παγκόσμιο Κύπελλο. Η Ρεάλ εκτιμά πως μπορεί να πάρει ως και 50 εκατομμύρια ευρώ ετησίως από κάποιον σπόνσορα. Κι αυτή η κίνηση αποτελεί μεγάλη αλλαγή για το κλαμπ μιας και τα τελευταία γκάλοπ έδειχνε μεγάλο ποσοστό να εναντιώνεται στο να μπει το όνομα κάποιας εταιρίας δίπλα σ’ αυτό του Σαντιάγο Μπερναμπέου.
Μπάγερν και Παρί οι πιο… εμπορικές
Η Μπάγερν Μονάχου ολοκλήρωσε τη σεζόν 2021-22 στην κορυφή της λίστας με τα εμπορικά έσοδα σύμφωνα με τη μελέτη Money League της Deloitte. Έβαλε στα ταμεία της 345,2 εκατομμύρια ευρώ καθώς εκμεταλλεύτηκε στο έπακρο την κατάκτηση του Champions League το 2020 για να αυξήσει τα έσοδά της. Από τη φανέλα της παίρνει 60 εκατομμύρια ευρώ από την adidas, ενώ αναμένεται να ανανεωθεί η συμφωνία με την Telekom κι από τα 45 εκατομμύρια ευρώ που είναι τώρα να ανέβει στα 50 εκατομμύρια.
Η Παρί Σεν Ζερμέν ήταν δεύτερη στη σχετική λίστα με 337,4 εκατομμύρια ευρώ – και δεν θα βρίσκεται μακριά και τη νέα σεζόν μετά από τις μεταγραφές που έκανε και δη αυτή του Λιονέλ Μέσι. Για τη φανέλα της παίρνει από τη Nike/Jordan brand περί τα 80 εκατομμύρια ευρώ με τα μπόνους. Ωστόσο, σύμφωνα με την γαλλική εφημερίδα «L’ Equipe» πρόκειται ν’ αλλάξει σπόνσορα στη φανέλα κι από την Accor Hotels που της απέφερε μάξιμουμ 70 εκατομμύρια ευρώ να περάσει στην Qatar Airways. Ακόμη είναι άγνωστο το ποσό, αλλά η ίδια πηγή υπογραμμίζει πως θα κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα.
Η άνοδος της Ιταλίας
Κι αν όπως προαναφέραμε στην Premier League υπάρχει… έδαφος προς εκμετάλλευση, η Serie A μοιάζει με… χρυσωρυχείο. Εξ ου και το γενικότερο άνοιγμα στις ΗΠΑ και στην Ασία και η προσέλκυση επενδύσεων από τόσο από την Αμερική, αλλά και τη Μέση Ανατολή.
Η Γιουβέντους παραμένει το νούμερο ένα σ’ αυτόν τον τομέα. Έκλεισε τη σεζόν 2020-21 με 188,7 εκατομμύρια ευρώ σε εμπορικά έσοδα. Η φανέλα της μπορεί να της αποφέρει μάξιμουμ 120 εκατομμύρια – 55 από την adidas και 65 εκατομμύρια από τους τρεις χορηγούς με την Jeep να δίνει τα 45.
Η Μίλαν μαζί με τη… χαμένη ανταγωνιστικότητά της βρίσκει ξανά και το παγκόσμιο appeal της. Άλλωστε, σύμφωνα με έρευνα της Nielsen πριν από την πανδημία, είχε το 8ο μεγαλύτερο fanbase στον κόσμο. Τα εμπορικά έσοδά της την περασμένη σεζόν ήταν 69,1 εκατομμύρια ευρώ. Πήρε 13,1 από την κατασκευάστρια της φανέλας (Puma) και από τους χορηγούς συνολικά 26,2 – τα 14 από την Emirates. Σίγουρα στο τέλος της αυτής της σεζόν θα δει τα εμπορικά της έσοδα αυξημένα λόγω και της επιστροφής της στο Champions League. Όσον αφορά στο μέλλον της, είναι…μυστήριο μιας και η βιομηχανία του ποδοσφαίρου περιμένει την ολοκλήρωση της μεταβίβασης του πλειοψηφικού πακέτου στον επενδυτικό όμιλο Investcorp για να εκτιμήσει τις επόμενες κινήσεις. Είναι δεδομένο, όμως, πως ψάχνει νέα deals, σύμφωνα με το στάτους της.
Κι ένα παράδειγμα για το πώς να το πετύχει είναι η συμπολίτισσα Ίντερ. Έκλεισε τη σεζόν 2020-21 με 112,7 εκατομμύρια ευρώ σε εμπορικά έσοδα. Το φιξ ποσό που λαμβάνει από τη Nike είναι 12 εκατομμύρια ευρώ. Τον Φλεβάρη σε κάποιες συζητήσεις για πιθανή ανανέωση η Ίντερ ζήτησε τα διπλάσια. Τώρα, αναζητά κι άλλες λύσεις. Από τους χορηγούς στη φανέλα της, η Ίντερ έβαλε στα ταμεία της 26 εκατομμύρια ευρώ. Από την επόμενη σεζόν αναμένεται να έχει νέο βασικό σπόνσορα, την digitalbits που θα της αποφέρει κάτι παραπάνω από 20 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
- Άρης: Τα... γνωστά «ντου» του Καρυπίδη - Την «έπεσε» στον Τσαγκαράκη και συνεχίζει να δυσφημεί το ελληνικό ποδόσφαιρο!
- Φουρνιέ: Ο Μπαρτζώκας βρήκε τον Ζιντάν του
- Ολυμπιακός-ΑΕΚ: Η αποστολή των «ερυθρόλευκων» - Εκτός ο Εσε
- Κώστας Παπανικολάου: «Το καλεντάρι που έχει στηθεί από Ευρωλίγκα και FIBA είναι προβληματικό»
- Γερεμέγεφ: «Οι ιδέες του Ρουί Βιτόρια είναι περισσότερο επιθετικογενείς» - Σένκεφελντ: «Θετική αύρα ο Ρουί Βιτόρια»