Το ναυάγιο: Η πραγματική ιστορία πίσω από την επιτυχημένη σειρά του Mega

«Το Ναυάγιο» του Mega σαρώνει στους πίνακες της τηλεθέασης και αποτελεί μία από τις κορυφαίες σειρά της φετινής σεζόν. Ποια είναι όμως η πραγματική ιστορία πίσω από το επιτυχημένο σίριαλ;

Το ναυάγιο της Φαλκονέρας έμεινε στα ελληνικά χρονικά ως «ο Τιτανικός της Ελλάδας». Πάνω από 200 άνθρωποι βρήκαν τον θάνατο, όταν το πλοίο «Ηράκλειον» βυθίστηκε κοντά στη βραχονησίδα Φαλκονέρα, μετά από μια σειρά παρατυπιών και λανθασμένων χειρισμών…

Στη μεγαλύτερη ναυτική τραγωδία των ελληνικών υδάτων βασίζεται η εξαιρετική σειρά του Mega «Το ναυάγιο», που από την πρώτη στιγμή κέρδισε τις καρδιές των τηλεθεατών.

Ποια είναι όμως η πραγματική ιστορία του μοιραίου πλοίου;

Η ιστορία του πλοίου Ηράκλειον

Το πλοίο είχε ναυπηγηθεί στη Γλασκώβη το 1949 ως δεξαμενόπλοιο με το όνομα Leicestershire, για λογαριασμό αγγλικής εταιρείας. Είχε χωρητικότητα 8.922 κόρων (ένας κόρος αντιστοιχεί σε 100 κυβικά πόδια), μήκος 498 πόδια, πλάτος 60 πόδια, βύθισμα 36 πόδια και ανέπτυσσε ταχύτητα 17 κόμβων. Το 1964, μετά τη μετασκευή του σε οχηματαγωγό, περιήλθε στην εταιρεία Typaldos Lines και από το 1965 δρομολογήθηκε στις ακτοπλοϊκές γραμμές της Κρήτης, με δυνατότητα μεταφοράς 1.000 επιβατών και 300 αυτοκινήτων.

Κατά τη μετασκευή του αφαιρέθηκαν τα υποκαταστρώματα και το έρμα βάρους (το βάρος που προστίθεται στο κύτος ενός πλοίου ή σκάφους για να αυξάνεται η ευστάθεια και η ισορροπία) 200 τόνων για να γίνει το γκαράζ, με αποτέλεσμα την ανύψωση του μεσοκεντρικού βάρους και τη μείωση της ευστάθειάς του. Παρ’ όλα αυτά, είχε λάβει άδεια πλοϊμότητας από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας της κυβέρνησης αποστατών.

Η νύχτα της καταστροφής

Το Ηράκλειον επρόκειτο να αποπλεύσει στις 19.00 το απόγευμα της 7ης Δεκεμβρίου 1966 από το λιμάνι της Σούδας, στα Χανιά με προορισμό τον Πειραιά. Το δρομολόγιο καθυστέρησε περίπου 20 λεπτά, εξαιτίας της καθυστερημένης άφιξης στο λιμάνι ενός φορτηγού ψυγείου, βάρους 25 τόνων, το οποίο μετέφερε πορτοκάλια για τη Βιέννη.

Το λανθασμένο δέσιμο του συγκεκριμένου φορτηγού ήταν η βασικότερη από τις αιτίες της καταστροφής. Ο οδηγός του φορτηγού Μιχάλης Καστρίτσης, σε συνέντευξη του στη Μηχανή του Χρόνου είχε δηλώσει ότι το όχημα ήταν στερεωμένο μόνο με 2 τάκους ενώ η δεξιά μπουκαπόρτα του πλοίου ήταν ασφαλισμένη με ένα συρματόσχοινο.

Ο λιμενάρχης Χανίων εξέφρασε επιφυλάξεις για την είσοδο του φορτηγού στο πλοίο, λόγω του βάρους του. Ακολούθησαν διαβουλεύσεις και οι αντιρρήσεις του κάμφθηκαν. Εκείνο το βράδυ στην περιοχή των Χανίων, επικρατούσε κακοκαιρία, με βροχές και ανέμους 5-6 μποφόρ.

Το Λιμεναρχείο, είχε επίσης απαγορεύσει στα μικρά πλεούμενα τον απόπλου, ωστόσο το 40.000 τόνων Ηράκλειον, φάνταζε άτρωτο. Το πλοίο αναχώρησε για τον προορισμό του στις 19:20 το βράδυ, με καπετάνιο των Εμμανουήλ Βερνίκο. Μετέφερε 206 ταξιδιώτες και 65 μέλη του πληρώματος.

Το πλοίο κάτω από δύσκολες συνθήκες, συνέχισε το ταξίδι του προς τον Πειραιά, μέχρι τις 2 το πρωί της 8ης Δεκεμβρίου. Εκείνη την ώρα, το πλοίο βρισκόταν κοντά στη βραχονησίδα Φαλκονέρα, στο Μυρτώο Πέλαγος. Η Φαλκονέρα βρίσκεται κοντά στην Αντίμηλο και απέχει 25 ναυτικά μίλια από τη Μήλο.

Έχει ιδιαίτερη σημασία λόγω της θέσης της, για τη ναυσιπλοΐα αλλά είναι πολύ επικίνδυνη για τα καράβια που πλέουν κοντά της. Στις 2:03 ο καπετάνιος έστειλε το πρώτο S.O.S. και μέσα στα επόμενα 8 λεπτά ακολούθησε η απόλυτη καταστροφή. Το πλοίο άρχισε να κλυδωνίζεται έντονα, αλλά αυτό δεν ήταν τίποτα μπροστά σε ό,τι ακολούθησε.

Το φορτηγό – ψυγείο, λύθηκε και συγκρούστηκε με μια από τις μπουκαπόρτες του πλοίου την οποία και διέλυσε, δημιουργώντας ρήγμα 17 τετραγωνικών μέτρων. Τα νερά τότε εισέβαλαν και μέσα σε λίγα λεπτά το πλοίο βυθίστηκε σε βάθος 600 – 800 μέτρων. Πολλοί παγιδεύονται στις καμπίνες, μερικές δεκάδες πέφτουν στη θάλασσα. Ο πλοίαρχος Εμμανουήλ Βερνίκος προσπάθησε να σωθεί, αλλά κανείς δε βρήκε ίχνη του αργότερα.

Το σήμα κινδύνου κινητοποίησε πολεμικά και εμπορικά πλοία, αλλά αυτά έφτασαν αργοπορημένα στο σημείο του ναυαγίου. Στις 10 το πρωί ο Βασιλιάς Κωνσταντίνος έφτασε ως συγκυβερνήτης πάνω από το ναυάγιο αντικρίζοντας την καταστροφή. Τα συνεργεία διάσωσης που έφτασαν στη Φαλκονέρα κατάφεραν να σώσουν 47 επιζώντες και να συλλέξουν μόλις 25 από τους νεκρούς.

Στις 12 το μεσημέρι, η Ελλάδα μαθαίνει τα πάντα για το τραγικό συμβάν και δεκάδες άνθρωποι συρρέουν στα γραφεία της εταιρείας Τυπάλδου σε Χανιά και Πειραιά για να μάθουν για την τύχη των αγαπημένων τους προσώπων. Ο τελικός απολογισμός του ναυαγίου ήταν τραγικός. Συνολικά 224 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους βυθίζοντας στο πένθος όλη τη χώρα. Η κυβέρνηση Στεφανόπουλου κηρύσσει εθνικό πένθος για μία εβδομάδα.

Η δίκη για το Ναυάγιο

Η δίκη των κατηγορουμένων άρχισε στις 19 Φεβρουαρίου 1968 στο Κακουργιοδικείο Πειραιά. Νωρίτερα δεκάδες δημοσιεύματα έκαναν σοκαριστικές αποκαλύψεις για τις βαρύτατες ευθύνες του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας στην έκδοση πλαστογραφημένων πιστοποιητικών αξιοπλοΐας του πλοίου. H απόφαση του δικαστηρίου πάρθηκε στις 21 Μαρτίου του ιδίου έτους, με τη Χούντα των Συνταγματαρχών να βρίσκεται στο τιμόνι της χώρας.

Οι ποινές φυλάκισης 5-7 ετών για τον ιδιοκτήτη του πλοίου Xαράλαμπο Τυπάλδο, τον διευθυντή της εταιρείας, Παναγιώτη Κόκκινο και δύο αξιωματικούς του Ηράκλειον, θεωρήθηκαν χάδι και οι αντιδράσεις ήταν έντονες από τις οικογένειες των θυμάτων. Στις 9 Ιανουαρίου 1969 ο δικαστικός φάκελος της υπόθεσης έκλεισε οριστικά, με τον Άρειο Πάγο να απορρίπτει την αίτηση αναίρεσης των τεσσάρων, οι οποίοι είχαν καταδικασθεί και σε δεύτερο βαθμό για το δυστύχημα.

Το ναυάγιο προκάλεσε φυσικά την κατάρρευση της Typaldos Lines, που κυριαρχούσε τότε στην εγχώρια ακτοπλοΐα. Η 8η Δεκεμβρίου είναι ημέρα διπλού πένθους για τα Χανιά. Τρία χρόνια αργότερα, στις 8 Δεκεμβρίου 1969, ένα αεροπλάνο της Ολυμπιακής, προερχόμενο από τα Χανιά, κατέπεσε στην Κερατέα, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 90 επιβαίνοντες.

 

 

Ακολουθείστε τo SPORTDAY.GR στο Google News