BUNDESLIGA: Oι Γερμανοί οπαδοί έχουν λόγο και… περνάει

Με αφορμή την αντίδραση των οπαδών της Μπάγερν και το πανό που «σήκωσαν» στο ματς με την Φραϊμπουργκ για την ανανέωση της χορηγικής συνεργασίας με την Qatar Airways, αντιλαμβανόμαστε πόσο διαφορετικοί είναι πλέον οι οργανωμένοι οπαδοί των γερμανικών ομάδων.

Δεν είναι άλλωστε η πρώτη φορά που οι οπαδοί των Βαυαρών παίρνουν θέση. Νωρίτερα μέσα στην σεζόν οι οργανωμένοι φίλοι της Μπάγερν είχαν βγάλει ανακοίνωση με την οποία ζητούσαν από τη διοίκηση της ομάδας να μην ανανεώσει την χορηγία της με την συγκεκριμένη αεροπορική εταιρεία, συμφερόντων του αραβικού κράτους, εξαιτίας της καταπάτησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. «Η Μπάγερν δεν είναι σύλλογος σαν όλους τους άλλους. Είναι πάντα μοναδική και πρωτοπόρος από κάθε άποψη και πρέπει να συνεχίσουμε να είμαστε έτσι», ανέφερε μεταξύ άλλων η επίσημη θέση τω οπαδών της.

Ο νόμος του 50 +1

Υπήρχε από τα μέσα της δεκαετίας του ’90, όταν πια δεν υπήρχε Δυτική και Ανατολική Γερμανία, νόμος ο οποίος αποτελούσε εγγύηση για τις ομάδες. Το 50+1 ή πολύ απλά το 50.1% μιας ομάδας που όφειλε να ανήκει στους οπαδούς, οι οποίοι θα έχουν λόγο σ’ αυτά που κάνει ή θα προσπαθήσει να κάνει ο οποιοσδήποτε επίδοξος επενδυτής. Αυτή άλλωστε ήταν και η αιτία  που δόθηκε μεγάλη βάση στις ακαδημίες, στα καινούρια γήπεδα χωρίς – αρχικά – την παρουσία ονοματοδοσίας και γενικότερα στην ανάπτυξη του ποδοσφαίρου. Όπως γίνεται όμως σε όλους τις περιπτώσεις, υπάρχουν «παραθυράκια» στους νόμους που μπορεί να ακολουθούνται κατά το δοκούν. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν η Λεβερκούζεν (που ανήκει στην φαρμακοβιομηχανία Bayer), η Βόλφσμπουργκ (στην αυτοκινητοβιομηχανία της Volkswagen), η Λειψία (ανήκει στην Red Bull)  και η Χόφενχαϊμ, την οποία διοικεί ο Ντίτμαρ Χοπ.  Πρώην προγραμματιστής της ΙΒΜ και ιδρυτής της SAP έγινε δισεκατομμυριούχος, ανέλαβε την διοίκηση της ομάδας του Σίντσχαϊμ, την ανέβασε στην Bundesliga και την έβγαλε στην Ευρώπη. Δαπάνησε πάρα πολλά χρήματα και έβαλε στην… άκρη το 50+1, προκαλώντας αντιδράσεις από τους οπαδούς, αρχικά της Ντόρτμουντ. Τότε, ο διευθύνων σύμβουλος των Βεστφαλών, Γιόακιμ Βάτσκε είχε πάρει το μέρος τω οπαδών μιλώντας για ομάδες του… σωλήνα και πως αν αφήσει η Γερμανική ομοσπονδία το φαινόμενο να ενταθεί θα χαθεί το στοιχείο του λαϊκού αθλήματος.

Η αντίδραση στο 6-0 και η «Νύχτα των Κρυστάλλων»

Μεγαλύτερη όμως ήταν η αντίδραση των οπαδών της Μπάγερν σ’ ένα 6-0 επί της Χόφενχαϊμ υπό βροχή λίγα χρόνια πριν. Εμφανίστηκε υβριστικό πανό κατά του Ντίτμαρ Χοπ, το παιχνίδι διεκόπη και ο Καρλ Χάιντς Ρουμενίνγκε προσπαθούσε με τους υπόλοιπους διοικούντες να πείσουν το κοινό να το «κατεβάσει». Αυτό δεν συνέβη  και το ματς τελικά ξανάρχισε μετά από μεγάλη διακοπή. Ο Χοπ άλλωστε κατηγορείται από αρκετούς οπαδούς και για σχέση με τον νεοναζισμό στην Γερμανία, κυρίως λόγω του γεγονότος πως ο πατέρας  του Εμίλ Χοπ ήταν αξιωματικός των Ναζί και λέγεται πως στην περίφημη «Νύχτα των Κρυστάλλων» ήταν αυτός που έδωσε την εντολή για να καεί η Συναγωγή των Εβραίων της πόλης.

Η διαφορετικότητα της Σαν Πάουλι

Από την κατηγορία των οπαδών των γερμανικών ομάδων που εκφράζουν ανοιχτά την άποψη τους χωρίς κανένας περιορισμό, δεν θα μπορούσαν να λείψουν αυτοί της Σαν Πάουλι. Όλοι γνωρίζουν πλέον, μιας και έχει γίνει… mainstream το σήμα της ομάδας με τη νεκροκεφαλή. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως οι υπεύθυνοι marketing παγκοσμίως θεωρούν πως το brand της Σαν Πάουλι ή της Ζανκτ Πάουλι όπως την λένε οι Γερμανοί, είναι πλέον τόσο δυνατό, όσο το περίφημο… αστέρι του Τσε Γκεβάρα.  Με έδρα το «Μίλεντορ» στα κόκκινα φανάρια του Αμβούργο και οπαδούς που έχει την μεγαλύτερη πολιτική άποψη στη Γερμανία και όχι μόνο.

Οι «5 αρχές» των μελών

Δεν γίνεται άλλωστε εύκολα κάποιος μέλος της. Έχουν απαγορεύσει τις ρατσιστικές και φασιστικές πράξεις και θεωρείται το μεγαλύτερο αντιφασιστικό club στον κόσμο με παρουσία σε περισσότερες από 250 χώρες. Η ομάδα με τους περισσότερους συνδέσμους μετά την Μπάγερν εκτός Γερμανίας. Για να γίνει μέλος της πρέπει να υπογράψεις τις «5 αρχές», που αφορούν την συμμετοχή της στα κοινωνικά δρώμενα, την επίγνωση της κοινωνικής ευθύνης, την διατήρηση της ταυτότητας, την αυθεντικότητα του αθλητισμού και την ανεκτικότητα/ σεβασμό στις αμοιβαίες ανθρώπινες σχέσεις. Στο γήπεδο της το ποδόσφαιρο είναι γιορτή ανεξαρτήτως αποτελέσματος και κατηγορίας, ενώ τελευταία και πάρα πολύ σημαντική δράση των οργανωμένων οπαδών της,  το μποϊκοτάζ μέσω φέιγ βολάν που έκαναν στον ακροδεξιό εκπρόσωπο των πρόσφατων γερμανικών εκλογών στην περιφέρεια του Αμβούργο. Με τρομερό αποτέλεσμα, καθώς δεν κατάφερε να εκλεγεί.

Το παράδειγμα της Ουνιόν Βερολίνου και η Λειψία

Οι οπαδοί της Ουνιόν είναι επιπλέον ένα κλασικό γερμανικό παράδειγμα. Μια ομάδα που στηρίζεται από τον κόσμο της, αριθμεί 18.000 μέλη και τα… έβαλε με την Red Bull στην οποία ανήκει η Λειψία. «Αυτό το κατασκεύασμα δεν έχει καμία σχέση με την ιδέα που έχουμε εμείς για το ποδόσφαιρο», ανακοίνωσαν πριν από το πρώτο μεταξύ τους ματς οι οπαδοί και μπήκαν στο γήπεδο μετά τα πρώτα 15’. Ομάδα του Ανατολικού Βερολίνου, αντίπαλο της… Ντινάμο, η οποία ουσιαστικά ανήκε στο κράτος στην διχοτομημένη Γερμανία και της «έκλεβε» τους καλύτερους παίκτες.  Οι οπαδοί της τα έβαλαν με την Στάζι, μιλούσαν συνεχώς ανοιχτά για το «τείχος της ντροπής» και αγαπούσαν και αγαπούν την δημοκρατία και την ελευθερία. Αυτοί ήταν που την έσωσαν από την χρεοκοπία και δούλεψαν εθελοντικά (γλιτώνοντας από την ομάδα περίπου 2 εκατομμύρια ευρώ) για την ανακατασκευή του «Φέρστερέι». Τελευταίο τους «παράσημο»; Εντόπισαν και έδιωξαν δια παντός από το γήπεδο της και τους χώρους των οπαδών της, δράστη αντισημιτικής επίθεσης σε φιλάθλους της Μακάμπι Χάιφα.

Πολιτική δράση βέβαια που την εκφράζουν συνεχώς δεν έχουν μόνο οι οπαδοί των συγκεκριμένων ομάδων. Τα παραδείγματα είναι πάμπολλα, απλά επιλέξαμε τα πιο χαρακτηριστικά. Η βαρύνουσα σημασία που έχει ο λόγος τους έχουν παίξει μεγάλο ρόλο στις προσιτές τιμές που συνεχίζουν να υπάρχουν στα γήπεδα, στο γεγονός πως πλέον η Γερμανική ομοσπονδία μετά από τρομερές πιέσεις ετών, αποφάσισε να μην δειαξάγονται παιχνίδια Δευτέρα βράδυ για να γίνεται το… χατίρι του παρόχου τηλεοπτικών δικαιωμάτων.  Το 50+1 διατηρείται κατά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό και βοηθά τις ομάδες να βρίσκονται κοντά στις ρίζες του, αλλά και να βελτιώσουν την ποιότητα των Γερμανών ποδοσφαιριστών οι οποίοι αποτελούν περίπου το 60%.

Ακολουθείστε τo SPORTDAY.GR στο Google News