Αλεξάντρα Τρουσόβα: Οι κλεφτές ματιές στη μυθολογία για την πάρτη της

Η superwoman του παγκόσμιου καλλιτεχνικού πατινάζ, Αλεξάντρα Τρουσόβα, έχει τη φιλοδοξία να πετύχει το πρώτο πενταπλό άλμα που θα έχει γίνει ποτέ, σε μεγάλη διοργάνωση.

Από τη στιγμή που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία, στις 24 Φεβρουαρίου, οι αθλητικοί όροι άλλαξαν. Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα η πρόεδρος του Roland Garros, Αμελί Μορεσμό, τόνισε ότι οι Ρώσοι πρόκειται να πάρουν κανονικά μέρος στο δεύτερο χρονικά Major της χρονιάς, αλλά «στην περίπτωση που υποστηρίξουν τον Βλαντίμιρ Πούτιν στις δηλώσεις τους, θα υπάρξουν κυρώσεις». Βεβαίως, η Μορεσμό θα μπορούσε να ψαχτεί διαφορετικά: να απαγορεύσει στους δημοσιογράφους να κάνουν ερωτήσεις στους Ρώσους για τον πόλεμο. Αλλά σε αυτό θα επίκειτο θέμα της ελευθερίας του Τύπου, οπότε λειτουργεί όπως κάποιος που κάνει ένα σημαντικό χατίρι σε άλλον: νιώθει, δηλαδή, ότι έχει μερίδιο στις αποφάσεις που λαμβάνει.

Μετά το απίθανο δράμα στο καλλιτεχνικό πατινάζ, στους χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του Πεκίνου, τα γκαλά στη Ρωσία συνεχίζονται κανονικά: η εθνική ηρωίδα Καμίλα Βαλίγεβα παίρνει κανονικά μέρος, αφού στη στέπα, λόγω και του ότι πλέον σε ουδέναν έχουν να λογοδοτήσουν για το πώς συμπεριφέρονται και σε αθλητικό υπόβαθρο, ζουν σε ένα δικό τους κόσμο. Δικαιολογημένα, άλλωστε τα γκαλά και τα σόου στον πάγο δεν είναι επίσημες αθλητικές διοργανώσεις.

Η «χρυσή» ολυμπιονίκης του Τόκιο, Άννα Σερμπακόβα, έχει κάνει κάποιες μετρημένες εμφανίσεις. Η «ασημένια», Αλεξάντρα Τρουσόβα, δεν είχε εμφανιστεί σε κάποιο παγοδρόμιο, παρά μόνο στα social media, ποστάροντας φωτογραφίες με ένα αγόρι, με το οποίο ζει έναν εφηβικό ήρωα. Μόνο την Κυριακή εμφανίστηκε στο παγοδρόμιο της Κουζμπάς στο Κεμέροβο με τη φόρμα εργασίας της, σε ένα σόου που ονομάστηκε «Ένωση Πρωταθλητών». Μάλιστα, η φωτογραφία όλων μαζί έχει πολλή πλάκα, αφού έχει γυρίσει την πλάτη της στην άσπονδη εχθρό της, Αλιόνα Κοστορνάια, η οποία περνάει την ώρα της ποζάροντας απαστράπτουσα για περιοδικά, στα οποία εκτιμούν τόσο τη φωτογένειά της ώστε να την κάνουν εξώφυλλο, με την τελευταία να κάνει ακριβώς το ίδιο.

Το δεύτερο δράμα, πλην εκείνου της Βαλίγεβα και της υπόθεσης ντόπινγκ, αφορούσε στην Τρουσόβα. Μόλις τελείωσε ο τελικός και πάνω στην άψη της στιγμής και τη συνειδητοποίηση ότι δεν θα κατακτούσε το χρυσό ολυμπιακό μετάλλιο, η Τρουσόβα, σπαράζοντας, είπε «για νινιαβίζου έτατ σπορτ». Που μεταφράζεται «μισώ αυτό το σπορ». Για την παρά ενάμιση μήνα 18χρονη πατινέζ από το Ριάζαν, αυτό το ξέσπασμα ήταν μια λογική συνέχεια. Αλλά το βίντεο που την κατέγραψε, ήταν χρυσάφι. Μετά την άρνησή της ότι το είπε -και φυσικά αφού υπήρχε η οπτική μαρτυρία- παρουσιάστηκε περίπου σαν παρανοϊκή. Είναι όντως παρανοϊκή: για την αγάπη της για το καλλιτεχνικό πατινάζ.

Ζήτημα εμφάνισης

Η διαφορά των δακρύων της Τρουσόβα με εκείνα της Γεβγκένιγια Μεντβέντεβα τέσσερα χρόνια νωρίτερα, στην Πιονγκτσάνγκ, βρίσκεται στην επιβίωση. Το κοινό στοιχείο, όμως, έγκειται στην εμφάνιση. Τόσο η Τρουσόβα όσο και η Μεντβέντεβα είναι φανερό ότι ταλανίζονται από ανασφάλειες, τη στιγμή που οι αντίπαλοί τους μέσα στο ίδιο το καμπ τους γίνεται να χαρακτηριστούν ως καλλονές. Όταν η Μεντβέντεβα είδε την Αλίνα Ζαγκίτοβα να έρχεται, κατάλαβε ότι έμπλεξε, όχι μόνο επειδή επρόκειτο για μια πολύ ικανή αντίπαλο αλλά, διότι το πρόσωπό της ήταν ιδεώδες για ό,τι οι εγκέφαλοι του σπορ θέλουν να είναι το καλλιτεχνικό πατινάζ εντός, εκτός και επί ταυτά.

Η Τρουσόβα είχε το ίδιο πρόβλημα: η Σερμπακόβα και η Κοστορνάια ήταν άψογες, στέλνοντας ντροπιαστικά, καθ’ ότι ανήλικες, ρίγη συγκίνησης και θαυμασμού σε όλους τους φαν των σπορ. Με πρόσωπα που ζωγραφίζονται θαρρείς από πάντα, σίγουρα προσδιορίζοντας το τέλος του Μεσαιώνα και τη γέννηση του Αναγεννησιακού Κόσμου, η μικρή και περίεργη κοκκινομάλλα με τα μαλλιά της Ραπουνζέλ έπρεπε να βρει έναν άλλον τρόπο για να κάνει αισθητή την παρουσία της. Προσέθεσε, λοιπόν, στο όλο περίεργο πακέτο της μια αλλόκοτη ευελιξία, η οποία την έφερνε να κάνει τετραπλά άλματα για… πλάκα. Δηλαδή να βάζει ακόμα και πέντε στο ελεύθερο πρόγραμμά της. Η Τρουσόβα σπανίως έχανε βάθρο στις διοργανώσεις που συμμετείχε διότι, ακόμα κι αν τα μούσκευε στο σύντομο πρόγραμμα, έκανε τουλάχιστον τρία από τα πέντε τετραπλά άλματά της σωστά, κι αυτό της έδινε συγκριτικό πλεονέκτημα. Από τη Σερμπακόβα, δε, έχασε επειδή η τελευταία μπορούσε να κάνει κάτι όπως εκείνη.

Τώρα, η Τρουσόβα δεν έχει ως στόχο τον επόμενο ολυμπιακό κύκλο. Ξέρει ότι θα είναι 21 και η Ετιέρι Τουτμπιερίτζε δεν εκτιμά το 2 μπροστά στην ηλικία της αθλήτριάς της. Ξέρει, επίσης, ότι τα κοριτσάκια που βγαίνουν, κυρίως η Σοφία Ακατίγεβα και η Αντελίγια Πετρόσιαν, κάνουν τετραπλά μόλις ξυπνάνε. Ο στόχος της είναι άλλος: το πρώτο πενταπλό άλμα στην Ιστορία του καλλιτεχνικού πατινάζ.

Ο Γιουζούρου, το τετραπλό άξελ και η σύγκριση

Ο αναγνώστης μπορεί να θυμάται ότι, τον Φεβρουάριο, η κοινωνία του καλλιτεχνικού πατινάζ είχε επικεντρωθεί στον Γιουζούρου Χάνιου. Ο Ιάπωνας προετοιμαζόταν αποκλειστικά για να κάνει το τετραπλό άξελ, κάτι που δεν έχει ξαναγίνει. Λόγω ότι είναι 4,5 περιστροφές στον αέρα, αφού είναι το μόνο άλμα που ο πατινέζ το ξεκινά κοιτάζοντας το σημείο που θέλει να φτάσει, θα έγραφε Ιστορία: θα ήταν ο πρώτος που θα το έκανε. Ο Χάνιου έφτασε πολύ κοντά στο ελεύθερο πρόγραμμά του -αλλά δεν το έκανε. Τώρα, η Τρουσόβα θέλει να κάνει κάτι παρόμοιο. Το πενταπλό άλμα, το οποίο βεβαίως δεν θα είναι άξελ, με στόχο να το πετύχει πριν από όλους. Θα ήταν μια περιφανής νίκη, τουλάχιστον ισάξια του χρυσού ολυμπιακού μεταλλίου, να γίνει ο πρώτος άνθρωπος, ανεξαρτήτως φύλου, που το καταφέρνει.

Υπάρχει, δε, ένα χαρακτηριστικό βίντεο, στο οποίο φαίνεται ότι η Τρουσόβα δεν ονειροβατεί απολύτως: εκείνο που κάνει τετραπλά μαζί με τον Χάνιου. Η αναφορά της στο πενταπλό ευθύς αμέσως καθιστά φανερή τη στόχευση: «Θα ήθελα να το προσπαθήσω και αν μπορώ μαζί τους να δουλέψω, τότε, βέβαια, θα ήθελα να το κάνω πριν από οποιονδήποτε άλλον». Το «μαζί τους» αφορά στον πρώην προπονητή της, Γεβγκένι Πλιούσενκο, τη Μεντβέντεβα και την Αναστασίγια Γκρεμπένσκαγια, πρώην πατινέζ, οι οποίοι την στηρίζουν. Η τελευταία δήλωσε απερίφραστα ότι «δεν νομίζω ότι η τεχνική είναι πιο επικίνδυνη από αυτήν για το τετραπλό». Ο χορογράφος της Τουτμπιερίτζε, Ιλίγια Άβερμπουχ, λέει ότι είναι αδύνατον να γίνει.

Όπως και να έχει, με την έναρξη του επόμενου ολυμπιακού κύκλου να πλησιάζει, η Τρουσόβα φτιάχνει τα πράγματα στη ζωή της και έχει βάλει ένα και μοναδικό στόχο, ο οποίος μπορεί να είναι πιο συγκεκριμένος από το χρυσό ολυμπιακό μετάλλιο, πάντως είναι το ίδιο σημαντικός: το πενταπλό άλμα θα την κατατάξει απευθείας στις γυναίκες πρωτοπόρους στην Ιστορία, διότι άλλο είναι να είσαι η πρώτη γυναίκα που κάνει κάτι και άλλο ο πρώτος άνθρωπος που το καταφέρνει.

Ακολουθείστε τo SPORTDAY.GR στο Google News