ΧΕΙΜΕΡΙΝΟΙ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ: Η τριπλέτα που θα τρομοκρατήσει το Πεκίνο

Η τρομακτική Καμίλα Βαλίγεβα, η Αλεξάντρα Τρουσόβα και η Άννα Σερμπακόβα προκαλούν δέος πάνω στα παγοπέδιλά τους και η Ετιέρι Τουτμπιερίτζε βλέπει το όνειρό της ενσαρκωμένο.

Το τέλος της Αλιόνα Κοστορνάγια στο καλλιτεχνικό πατινάζ ήρθε από ένα σπασμένο δάχτυλο στο δεξιό χέρι της. Η Μοσχοβίτισσα πατινέζ έκλεισε στις 24 Αυγούστου τα 18 της, αλλά, εκτός συγκλονιστικού απροόπτου, το καλλιτεχνικό πατινάζ θα πάρει για εκείνη τη μορφή που έχει για την Αλίνα Ζαγκίτοβα, η οποία, όμως, ρύθμισε τέλεια το… ρολόι της ώστε να τα προλάβει όλα: το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα στη Μόσχα και τους Ολυμπιακούς στην Πιονγκτσάνγκ το 2018 και το Παγκόσμιο στη Σαϊτάμα το 2019.

Η μικρή Αλιόνα δεν πρόκειται να ζήσει τέτοιες συγκινήσεις. Μετά το Παγκόσμιο τζούνιορ στη Σόφια, λίγες μέρες μετά τους Ολυμπιακούς, η Κοστορνάια έβαλε ισχυρό θεμέλιο ώστε να κάνει ένα σούπερ ανταγωνιστικό ολυμπιακό κύκλο. Το 2020, στο Γκρατς, κέρδισε το χρυσό μετάλλιο στο σύνθετο ατομικό, έγινε για λίγο η κάτοχος του παγκόσμιου ρεκόρ, στις 7 Δεκεμβρίου του 2019, με το εκθαμβωτικό πρόγραμμα στο Γκραν Πρι του Τορίνου. Εκεί ήταν που η χορογραφία και το τριπλό άξελ λειτούργησαν στην εντέλεια. Έπειτα ήρθε ο κορονοϊός, τα υπαρξιακά, η φυγή από την Τουτμπιερίτζε, η επιστροφή και, τελικώς, ένα μίνι πισωγύρισμα, που της κόστισε προϊόντος του χρόνου.

Στην αρχή αυτής της χρονιάς, η Κοστορνάια προσπάθησε να μπει δυναμικά στην εξίσωση, αλλά δεν τα κατάφερε. Στις αρχές Νοεμβρίου, η ίδια και η συνομήλική της, Αλεξάντρα Τρουσόβα, φέρονταν να αντιμετωπίζουν πρόβλημα με τα τριπλά άξελ τους. Για την πρώτη, όμως, αυτό ήταν το κύριο άλμα, ο θεμέλιος λίθος του προγράμματός της στη διάσταση της βαθμολόγησης. Λίγο πριν τα μέσα Δεκεμβρίου, η ιστοσελίδα sports ανακοίνωσε ότι η Κοστορνάγια δεν θα λάμβανε μέρος στο πρωτάθλημα της Ρωσίας. Η Κοστορνάγια έκανε ένα βίντεο στα μέσα ευρυζωνικότητας με το οποίο επιβεβαίωνε του λόγου το ασφαλές και διαβεβαίωνε ότι θέλει να δοκιμάσει για την επόμενη ολυμπιακή σεζόν. Αυτό, τώρα, μοιάζει ευσεβής πόθος.

Από αριστερά προς τα δεξιά: Σεργκέι Ντουντάκοφ, Καμίλα Βαλίγεβα, Ετιέρι Τουτμπιερίτζε, Αντελίγια Πετροσιάν, Σάσα Τρουσόβα, Ντανιήλ Γκλεϊχενγκάους, Άννα Σερμπακόβα, Μάγια Χρόμιχ

 

Η Ιστορία στην Πετρούπολη

Η πρώτη μέρα της Αντελίγια Πετροσιάν

Το βασικό ζήτημα στο πρωτάθλημα της Ρωσίας, που άρχισε στις 21 και τελείωσε στις 26 Δεκεμβρίου 2021, στην Αγία Πετρούπολη, για το καλλιτεχνικό πατινάζ Γυναικών, ήταν οι τρεις πρώτες θέσεις, που έφτιαχναν την ομάδα που πρόκειται να πάει κατά σειρά στο Ταλίν της Εσθονίας, για το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα που θα γίνει από τις 12 έως τις 16 Ιανουαρίου, στο Πεκίνο της Κίνας, για τους Ολυμπιακούς Αγώνες (4-20/2) και στο Μονπελιέ της Γαλλίας, για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα (21-27/3).

Ωστόσο, με το ελεύθερο πρόγραμμά της, η Αντελίγια Τιγκράνοβα Πετροσιάν έγραψε Ιστορία. Το κοριτσάκι που ο μόνος τίτλος του είναι το Γκραν Πριν στη Σλοβενία στους τζούνιορ, τον Σεπτέμβριο στη Σλοβενία, ένα λιπόσαρκο παιδί που απέχει του εδάφους μόλις 140 εκατοστά, έγινε η Γυναίκα που έκανε το πρώτο τετραπλό λουπ στην Ιστορία του καλλιτεχνικού πατινάζ. Στα 14 της, η Πετροσιάν τερμάτισε στην τέταρτη θέση, πολύ λίγο κάτω από την Άννα Σερμπακόβα, η οποία πήρε το τρίτο εισιτήριο. Η Μάγια Χρόμιχ, επίσης παιδί της Ετιέρι, στα 15 της, τερμάτισε στην όγδοη θέση, ενώ η Ντάρια Ουσατσόβα και η Σοφία Ακάτιεβα δεν συμμετείχαν καν στη διοργάνωση, αφού το «Σάμπο 70», δηλαδή η ομάδα της Τουτμπιερίτζε και του τεχνικού επιτελείου της, του Ντανιήλ Γκλεϊχενγκάους και του Σεργκέι Ντουντάκοφ, είχε δικαίωμα να στείλει στη διοργάνωση πέντε αθλήτριες, οι τέσσερις εκ των οποίων κατέλαβαν τις ισάριθμες πρώτες θέσεις της βαθμολογίας. Το πρόβλημα για την Κοστορνάια είναι ότι, όντας πλέον στο 18ο έτος της ζωής της -και με την πεποίθηση ότι η βαθμολόγηση μετά το Πεκίνο δεν θα αλλάξει τόσο δραματικά ώστε να επιβραβεύεται περισσότερο η καλλιτεχνία και λιγότερο η καθαρά αθλητική δεινότητα- δεν θα μπορέσει να ματσάρει ούτε αυτά τα τρία κορίτσια αλλά ούτε εκείνο που λογίζεται ως η κορυφαία πατινέζ του κόσμου, είναι το τελευταίο τρίμηνο κυρίαρχη όπου και να παίρνει μέρος και θεωρείται το φαβορί ώστε να κατακτήσει το χρυσό ολυμπιακό μετάλλιο.

Η πρόσθεση (ή η αφαίρεση) είναι εξουθενωτική: γεννημένη στις 26 Απριλίου του 2006, στο Καζάν της Ρωσίας, η Καμίλα Βαλίγεβα είναι μόλις 15 ετών.

Επίδειξη ανωτερότητας

Η άφθαστη νύμφη του Ραβέλ

Στο δρόμο προς την Αγία Πετρούπολη, η Βαλίγεβα είχε, κατά σειρά, τις τρεις κορυφαίες επιδόσεις στο καλλιτεχνικό πατινάζ. Τον Οκτώβριο, στο Έσπου της Φινλανδίας, μάζεψε 249.24 βαθμούς, που τότε ήταν το κορυφαίο σκορ σε σύντομο και ελεύθερο πρόγραμμα που είχε γίνει ποτέ. Οι 174.31 στο ελεύθερο ήταν επίσης η πιο μεγάλη επίδοση. Στο Βανκούβερ, για το Γκραν Πρι, πήρε συνολικά 265.08 και 180.89 πόντους στο ελεύθερο πρόγραμμα. Επιπλέον, σε αυτήν τη διοργάνωση έκανε ατομικό ρεκόρ στο σύντομο, 84.09, «ξύνοντας» το 85.45 της Κοστορνάια από το 2019.

Έπειτα, ήρθε το Rostelecom Cup, στις 26 και τις 27 Νοεμβρίου, στο Σότσι. Ήταν η ώρα να πάρει την πρωτοκαθεδρία και στη μίνι παράσταση. Το 87.42 ήταν ένας θρίαμβος, το 185.29 στο ελεύθερο μια πειστική παράσταση, το συνολικό 272.71, το επιχείρημα ότι ο λόγος γίνεται για ένα παιδί ανώτερου θεού. Ο νικητής στους Άνδρες, Μόρις Κβιτελασβίλι, πήρε λιγότερους πόντους, αν και η βαθμολογική κλίμακα στο σύντομο των Ανδρών είναι κατά 20% πόντους ψηλότερη. Και μπορεί οι Τελικοί των Γκραν Πρι, που επρόκειτο να γίνουν στην Ιαπωνία, να αναβλήθηκαν λόγω της μετάλλαξης Όμικρον, αλλά η Βαλίγεβα το υποδέχθηκε αυτό ως δώρο, ευκαιρία να κάνει τις απαραίτητες διορθώσεις το τριπλό άξελ της και να βελτιώσει έτι περαιτέρω τη χορογραφία.

Η πίεση, βεβαίως, ήταν τεράστια. Η Βαλίγεβα την ένιωθε διάχυτη σε όλους τους πόρους του κορμιού της. Αλλά η προσωπικότητα και ο χαρακτήρας βγήκαν μπροστά. Για την πρώτη θέση, τουλάχιστον, εξ υπαρχής ουδέποτε υπήρξε ανταγωνισμός. Το τρομακτικό 90.18 στο σύντομο, παραμονή Χριστουγέννων, ήταν η επιβεβαίωση. Στο ελεύθερο, η βαθμολόγηση ήταν 193.10. Δεν έκανε απλώς υψηλότερες τις βαθμολογίες της, τις απογείωσε στον κρισιμότερο αγώνα της χρονιάς. Για το συνολικό 283.48 δεν υπάρχουν λόγια: η δεύτερη, Αλεξάντρα Τρουσόβα, μάζεψε 248.65 πόντους, που στις 9 Οκτωβρίου θα ήταν παγκόσμιο ρεκόρ. Τώρα απλώς ήταν η δεύτερη καλύτερη επίδοση, σχεδόν 35 πόντους χαμηλότερη από την πρώτη. Υπό τους ήχους του «Μπολερό» του Ραβέλ, του προγράμματος που, μαζί με το «In Memoriam» του Κίριλ Ρίχτερ για το σύντομο, ευφυώς σχεδίασε ο Γκλεϊχενγκάους, η μικρή Καμίλα κάνει κάτι που απλώς δεν έχει ξαναγίνει. Παρατηρήστε, ακριβώς στο πεντάλεπτο, πόσο συγκινημένος είναι ο θρυλικός Αλεξέι Γιαγκούντιν. Είναι το δεύτερο ελεύθερο πρόγραμμα που του ρίχνει… σκουπιδάκι στα μάτια. 

Επιπλέον, επειδή θα είναι ακόμη 15 όταν τελειώσει η σεζόν, στους επόμενους Χειμερινούς θα βρίσκεται στα 19 της, ο… παραλήγοντας δεν θα είναι καν το 2. Ουσιαστικά, λοιπόν, έχει κλείσει ραντεβού για δύο ολυμπιακούς κύκλους και, βέβαια, παρ’ ότι ακόμη δεν τον είδαμε, Γιάννη τον βαφτίσαμε, την ευκαιρία να βάλει το όνομά της ανάμεσα σε εκείνο των πραγματικά μεγάλων. Αλλά αυτή η κουβέντα θα είναι δόκιμη μετά το Πεκίνο.  

 

Το άγχος της μάνας

Η ανακούφιση της Ετιέρι

Δεν ήταν όλα εύκολα για το «Σάμπο 70» στην Πετρούπολη. Το στομάχι της Τουτμπιερίτζε, του Ντουντάκοφ και του Γκλέιχενγκαους ήταν… άδειο την περισσότερη ώρα. Μετά το σύντομο, μάλιστα, ο πονοκέφαλος άκουγε στο όνομα Αλεξάντρα Τρουσόβα.

Για τη 18χρονη Σάσα, το μοτίβο ότι δεν μπορεί να κάνει σε τόσο λίγο χρόνο αυτά που θέλει υπάγεται στη στατιστική. Όταν τελείωσε το σύντομο στην Πετρούπολη, ο Γεβγκένι Πλιούσενκο γελούσε κάτω από τα μουστάκια του, αν είχε τέτοια. Η Σοφία Μουράβιεβα, μία αθλήτριά του, ήταν τρίτη, με τη φανταστική βαθμολογία 80.87. Η Άννα Σερμπακόβα είχε κατάτι παραπάνω, 81.46, και αυτό έδινε το δικαίωμα στην Ετιέρι να πιθανολογεί ότι η Άνιατσκα θα έβαζε από κάτω τη 15χρονη από τη Μόσχα. Το ίδιο συνέβαινε και με την τέταρτη, τη Σοφία Σαμοντέλκινα, του Σεργκέι Νταβίντοφ, η οποία είχε 76.74. Η Τρουσόβα ήταν πέμπτη με 74.21 και μπορεί να γνωρίζουν όλοι ότι το ελεύθερο πρόγραμμά της είναι το δεύτερο, πια, καλύτερο στον κόσμο, έπειτα από εκείνο της Βαλίγεβα, αλλά τα πέντε τετραπλά άλματα που έχει σχεδιάσει για εκείνη ο Σεργκέι Ντουντάκοφ αποτελούν πάντα ένα ρίσκο.

Αν η Ετιέρι ανάσαινε αυτά τα τρία λεπτά που η Σάσα κινούνταν υπό τους αναστατωτικούς ρυθμούς του «Call me Cruella» των Florence and the Machine, του «The True Story of Cruella’s Birth» του Νίκολας Μπρίτελ και του «I Wanna Be Your Dog» στην παραλλαγή από τον Τζον ΜακΚρί, θα ακουγόταν. Ευτυχώς για εκείνη, η Σάσα έβαλε φωτιά στον πάγο. Ό,τι έβγαινε από το στόμα άμα τη λήξει του προγράμματός της, υπαγόταν ξεκάθαρα στην κατηγορία της ανακούφισης, κάποιες από τις άναρθρες εξάρσεις είναι εφικτό να λογίζονται και ως λύτρωσης. Η Ετιέρι τρόμαξε όταν αρκουδάκια εκτοξεύτηκαν από τις κερκίδες προς τον αγωνιστικό χώρο, προς χάρη της εντυπωσιακής κοκκινομάλλας, ενώ μετά το πρόγραμμα της Βαλίγεβα ένα έπεσε στον ώμο της, με αποτέλεσμα ο Ντουντάκοφ, εξοργισμένος, να σηκώσει το κεφάλι του και να ψάξει τον υπαίτιο προκειμένου να την υπερασπιστεί.

Η Τρουσόβα έπεσε στο δεύτερο τετραπλό της, αλλά τα υπόλοιπα τέσσερα εκτέλεσε σχεδόν στην εντέλεια και, με το 174.744 να αθροίζεται στην τελική βαθμολογία, πέρασε μέχρι και τη Σερμπακόβα, η οποία έμεινε στο 158.10, χαμηλότερο ακόμα και από το 160.68 της Πετροσιάν.

Η δουλειά, όμως, έγινε, οι τρεις της Ετιέρι, όπως εμφανίστηκαν και στο πρώτιστο κείμενο της σεζόν, έκαναν τη δουλειά και θα πάνε για τρομοκρατία στο Πεκίνο. Αυτό είναι το πιθανότερο σενάριο, αφού η Σερμπακόβα πρέπει να κάνει δύο καλά προγράμματα στο Ευρωπαϊκό του Ταλίν για να πάρει το εισιτήριο. Το τεχνικό τιμ δεν φοβάται, παρά τον εξωγενή παράγοντα. Η Τουτμπιερίτζε δεν φαντάζεται καν το 1-2-3 των αθλητριών της στο βάθρο, ο σπουδαίος προπονητής εξ ιδιοσυγκρασίας δεν σκέφτεται τόσο μακριά.

Το πρώτο τρίμηνο της σεζόν βγήκε όπως έπρεπε και, όπως θα έλεγε η Λίζα Χάρμον στο «Γκάμπι της Βασίλισσα», «σιγκράγεμ». Δηλαδή, το παιχνίδι τώρα αρχίζει.

Ακολουθείστε τo SPORTDAY.GR στο Google News