Λόλα Νταϊφά: Μια κυρία του Ολυμπιακού στα μπουζούκια
Ο Ολυμπιακός υπήρξε όπιο και για τη Λόλα Νταϊφά, η οποία ανέλαβε τις δημόσιες σχέσεις του όταν το ποδόσφαιρο έγινε επαγγελματικό, το 1979, επειδή την εμπιστευόταν ο πρόεδρος του συλλόγου και ξάδελφος του συζύγου της, Σταύρος.
Στο «Γκάμπι της Βασίλισσας», η Μπεθ Χάρμον απορεί στην ερώτηση για το πώς αισθάνεται που είναι μία γυναίκα απέναντι σε τόσους άντρες. Η σκακίστρια καθιστά, μέσω αυτής της συναισθηματικής εκδήλωσης, σαφές ότι ο σεξισμός δεν την αφορά. Δεν τον προσέχει καν.
Η Λόλα Νταϊφά ήταν μία γυναίκα ανάμεσα σε εκατοντάδες άντρες, οι περισσότεροι εκ των οποίων σε ημιάγρια κατάσταση -τις καλές μέρες. Ο Ολυμπιακός δεν την αφορούσε πριν αναλάβει την επικοινωνία του, όταν ο πρώτος ξάδελφος του συζύγου της Ίωνα, ο Σταύρος Νταϊφάς, ανέλαβε την προεδρία της ομάδας.
Ήταν το καλοκαίρι του 1979 και ο αστικός μύθος ότι Νταϊφάς και Γιώργος Βαρδινογιάννης έπαιξαν την προεδρία των δύο μεγάλων ομάδων της χώρας σε μια παρτίδα τάβλι δεν έχει επιβεβαιωθεί ούτε και διαψευσθεί.
Η Λόλα Νταϊφά ήταν, όπως αποκάλεσε τον εαυτό της η ίδια, «κουλτουριάρα». Σατίριζε τα πρωτοσέλιδα των αθλητικών εφημερίδων, γελούσε με τους πομπώδεις χαρακτηρισμούς. Ούτως ή άλλως, είναι σεσημασμένη συλλέκτρια, μαζεύει κεραμικά και σπάνια πιάτα, συριανά, έχει ένα σύνολο 241. Το ποδόσφαιρο, όμως, είναι όπιο.
Και ο Ολυμπιακός συμβολίζει την καθημερινή χρήση του. Μια παρακρουστική κατάσταση, στην οποία μπαίνεις, δεν μπορείς να βγεις και πιάνεις τον εαυτό σου να αλαλάζει, λες και είσαι ο ίδιος ο πρώτος πρόγονός σου.
Η Λόλα Νταϊφά ανέλαβε την επικοινωνία της ομάδας επειδή ο Σταύρος Νταϊφάς δεν εμπιστευόταν οποιονδήποτε άλλον να κάνει τη δουλειά. Ο κινηματογραφιστής Ίων Νταϊφάς έκανε… μόκο. Ήξερε ότι, παρά τη βαρύτητα του επωνύμου, η σύζυγός του ήθελε να χαθεί σε μια περιπέτεια που θα την αναζωογονούσε και θα την γερνούσε την ίδια στιγμή και που ουσιαστικά θα έβαζε ένα πολιτιστικό λιθαράκι στα ελληνικά 80s.
Έμαθε τι είναι το οφσάιντ και πώς μοιάζει μια ράβδος χρυσού. Οι τόμοι του Λέοντος Τολστόι αντικαταστάθηκαν από μπινελίκια. Ο Φρανσουά Τριφό και ο Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, ο Λουίς Μπουνιουέλ και ο Πέδρο Αλμοδοβάρ, ωχριούσαν μπροστά στην πραγματικότητα. Η πραγματικότητα ήταν εκείνα τα ορθογώνια, που της είχε ζητήσει ο Αριστομένης Καραγεώργης να του φέρει.
Ο χρυσός έλαμπε μπροστά στα μάτια της και το πακέτο που καλυπτόταν από σελίδες εφημερίδων ήταν πολύ βαρύ.
Πρώτα πίστεψε στον Ολυμπιακό η Λόλα Νταϊφά και ύστερα κατάλαβε ότι οι αριστουργηματικές μορφές τέχνης είναι η τέλεια κομπίνα, η αρπαγή εικόνων της χαμηλότερης βιοτικής υποστάθμης, εκεί που ο άνθρωπος τρεκλίζει και χάνεται στις ορμονικές θύελλες.
Το έζησε και το ρούφηξε ως το μεδούλι και το έκανε με στυλ, άλλωστε αυτό είναι ολοφάνερο. Παρ’ ότι ο Γιώργος Σαλιαρέλης ήταν εκείνος που έδωσε την τελική γροθιά στον Ολυμπιακό, είναι σχεδόν βέβαιον (όσο κι αν πρόκειται για υπόθεση εργασίας) ότι η Λόλα Νταϊφά παραιτήθηκε, μέσω μιας εσωτερικής γραμμής προκειμένου να μη χρειαστεί να του μιλήσει, λόγω της νεοπλουτίστικης παρουσίας του.
Άκου ρουμπίνια στην Κένυα! Το σύνθημα για το πορτοφόλι στο Καραϊσκάκη έλεγε όλη την αλήθεια για την προεδρία του Σαλιαρέλη. Η έρευνα που έκανε ο Σταύρος Νταϊφάς στην αφρικανική χώρα ήταν αποκαρδιωτική. Μηδέν από μηδέν, μηδέν.
Η γροθιά στο τραπέζι για τον Ολυμπιακό
Η Λόλα Νταϊφά, που φυσικά δεχόταν το δικό της μερίδιο απειλών και έβρισκε ανά καιρούς σκασμένα τα λάστιχα του αυτοκινήτου της και που απευθυνόταν στη Σιμόν που δεν είχε και βαθιά κρυμμένη προκειμένου να παραμένει αδήριτη, έχει ακόμη σε μεγάλη εκτίμηση τον Γιώργο Κοσκωτά.
Όπως η συντριπτική πλειονότητα που συνεργάστηκε μαζί του, τον έβρισκε έναν άνθρωπο ο οποίος είχε ελάχιστη σχέση με τους κατοπινούς κλέφτες και λωποδύτες οι οποίοι συναπτώς και δίχως ερυθριασμό λυμαίνονταν τα… άπαντα του ελληνικού ποδοσφαίρου.
Στην πραγματική ζωή, όπως είπε και στη συνέντευξη που έδωσε στο «Φως» και τον Θέμη Σινάνογλου τον Οκτώβριο του 2019, ήταν ένας άνθρωπος που έβγαζε τρομερή ευαισθησία στα προβλήματα του άλλου. Η Λόλα Νταϊφά συναγελάστηκε με επιχειρηματίες βεληνεκούς, όπως ο Μιλτιάδης Μαρινάκης, στον οποίο επίσης επιδαψίλευσε έπαινο για την απλότητά του.
Το κυριότερο, όμως, είναι ότι αυτή η εποχή της στην επικοινωνία του Ολυμπιακού υπήρξε το μεγαλύτερο παράσημό της. Ήταν εκείνη που έβγαλε τον Λάγιος Ντέταρι στο μπαλκόνι του δημαρχείου του Πειραιά τη μέρα που έφτασε εκεί, πάνω από μια λαοθάλασσα που κάλυπτε μια ολόκληρη πόλη για έναν Ούγγρο ποδοσφαιριστή.
Μετέφερε τον προπονητή Γκέοργκ Κέσλερ με «κατσαριδάκι» από το αεροδρόμιο και όταν εκείνος παρατήρησε ότι το αυτοκίνητο μάλλον χάλασε, του απάντησε να μην ανησυχεί, πως ήταν οι οπαδοί του Ολυμπιακού που το σήκωσαν στον αέρα.
Εκείνη ζήτησε να φτιαχτεί ένα κόκκινο τρένο για να ταξιδεύουν οι οπαδοί του Ολυμπιακού, ως απάντηση στους ΠΑΟΚτζήδες, που έλεγαν ότι τους περιμένουν στα Τέμπη. Έπαιρνε την ντουντούκα και μιλούσε μελίρρυτα, ανυψώνοντας ηθικά, δημιουργώντας έξαψη.
Έτρωγε με τον Σταύρο Νταϊφά και τις κακές στιγμές δεν άκουγε τη φωνή του, αλλά τη γροθιά του: ο πρόεδρος των πέντε πρωταθλημάτων του Ολυμπιακού (1980-1983, 1987) έφτανε τη σκέψη του στο σημείο που τον κατέκλυζε η οργή και χτυπούσε τη γροθιά του στο τραπέζι, χωρίς να μιλήσει σε άνθρωπο.
Ήταν εκεί την εποχή των πέτρινων χρόνων, που ουσιαστικά άρχισαν από το 1984, και έμεινε έως ότου προσβλήθηκε ανεπανόρθωτα η αισθητική της από κουρελήδες. Έγινε ζητιάνα της μπάλας, πένθησε στο 3-0 της Μπενφίκα στην Πορτογαλία, για το δεύτερο γύρο του Κυπέλλου Πρωταθλητριών της σεζόν 1983-84, που ουσιαστικά ήταν η αρχή του τέλους εκείνου του Ολυμπιακού.
Στο «Λουζ», εκείνο το βράδυ της 2ης Νοεμβρίου, δέχθηκε ανθοδέσμη από τον Πρόεδρο της Πορτογαλίας, Αντόνιο Ραμάλιο Εάνες, ο οποίος την κέρασε και καφέ. Στο τρίτο γκολ της Μπενφίκα τον είδε να βγάζει τα παπούτσια του και να τα πετάει.
Ποιος Φλωμπέρ, μωρέ τώρα μωρέ, και ποιος Χέσσε…
Η Λόλα Νταϊφά γύρισε στο ξενοδοχείο, που οι παίκτες του Ολυμπιακού ήταν ξαπλωμένοι τανάσκελο σε δημόσιους χώρους. Όταν της ζήτησαν να τους μαζέψει και να τους στείλει στα δωμάτιά τους, απάντησε, «για κάτσε, ο Ολυμπιακός δεν έχει κλείσει το ξενοδοχείο; Απόψε πενθούμε».
Το ποδόσφαιρο ήταν πάντα μέγας δάσκαλος. Για εκείνους που το λατρεύουν, όριο δεν υπάρχει. Για εκείνους που το απεχθάνονται, όλα του είναι παράδειγμα προς αποφυγή. Για αυτούς που το μαθαίνουν, όμως, είναι ο ορισμός του μαγικού τρόπου που η παρακμή μετατρέπεται σε μεγαλείο ή που τέμνονται την ίδια στιγμή.
Η Λόλα Νταϊφά ανήκει στην τρίτη κατηγορία. Έχει καταλάβει.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
- Γιουρτσεβέν: «Στην έδρα μας θα τους κάνουμε ένα κατάλληλο καλωσόρισμα»
- Τζίμας: Σκόραρε και πάλι με πανέμορφο τελείωμα (video)
- Ολυμπιακός: Κορυφαίος στον πλανήτη ο Χρήστος Μουζακίτης!
- Ολυμπιακός: Η απίθανη στιχομυθία του Ρόντινεϊ με τον Φορτούνη!
- Καλλιθέα-Πανσερραϊκός 1-2: Ο Μπετανκόρ ξέρανε τους γηπεδούχους στο 92'